Abstract
Hvorfor vil barn og unge lære å spille orgel? Hva motiverer dem til å begynne og å fortsette
med det? Disse spørsmålene er av stor betydning både for orgelpedagogens valg av innhold i,
og organisering av undervisningen sin. I denne oppgaven ser vi hvordan elleve orgelelever i alderen 9-14 år opplever det å spille pipeorgel. Vi får innblikk i hva de synes er motiverende ved undervisningsinnholdet, og ser at dette kan være tilknyttet både læringsstoff og læringsaktiviteter. Vi ser også at organiseringen av undervisningen er viktig for elevenes motivasjon. For eksempel ser det ut til at sosiale aktiviteter og konserter er bra blant annet for å oppleve tilhørighet med andre på et ellers «ensomt» instrument. I tillegg, trekkes læreren frem som en viktig støttespiller og motivator. Det er derfor også interessant å se hva to orgellærere med lang erfaring tenker rundt undervisningsvirksomheten sin. Videre, får vi et innblikk i to orgellærebøker for nybegynnere.