Abstract
I denne oppgaven analyseres Thomas Newmans filmmusikk til The Shawshank Redemption . Fokuset ligger på hvordan musikk benyttes som filmdramatisk virkemiddel for å formidle et narrativt forløp ovenfor tilskueren. Problemstillingen som settes opp er som følger: Hvilken funksjon har musikken i The Shawshank Redemption , sett i forhold til det narrative forløpet (altså fortellingen) som formidles i filmen?
Analysen tar for seg musikken både på mikro- og makronivå. Først gjennom en næranalyse av 6 scener fra filmen, deretter gjennom å trekke de lange linjene for å forsøke å si noe generelt om musikkbruken i hele filmen. I denne prosessen benyttes både stillbilder fra filmen og noteeksempler av transkriberte temaer. Disse kompletteres med tekstlige beskrivelser, både av det auditive og det visuelle.
Oppgaven redegjør også for ulike forskeres syn på musikkens funksjon og rolle i film. For å kunne plassere Thomas Newman inn i en historisk kontekst, gis det dessuten en oversikt over viktige strømninger i Hollywood-musikken, som etter forfatterens mening danner bakteppet for Newmans virke som komponist.