Abstract
Denne oppgavens tema er; Groove rytme og musikkestetikk i nyere afrocubansk jazz. Metodisk består den i en kombinasjon av grooveanalytiske, etnografiske og estetiske diskusjoner. Oppgaven er basert på to feltarbeid på Cuba, et i Cienfuegos 2005 og et i Havanna 2006. Under feltarbeidene har jeg brukt antropolgiske tilnærminger som kvalitative intrvjuer og deltagende observajon hvor jeg både har vært deltagende som jazzpianist, salsapianist, lytter, samtalepartener og obvservatør. Oppgavens primære ambisjon har vært å gi en hermeneutisk drøftende presentasjon av groove og rytme i nyere afrocubansk jazz (2000-2008) hvor jeg kombinerer stemmene til cubanske jazzmusikere med egen fortolkning. Oppgaven består av tre grooveanalyser hvor to av de er auditive analyser av Gonzalo Rubalcaba, og den unge lovende cubanske jazzgruppa Carlos Saduy, og en diskuterer generelle rytmestrukturer i afrocubansk jazz.
Oppgaven er delt i fire deler. Hvor del I gir innledning og en hermeneutisk fortolkningsramme, del II gir presentasjon av kontekstuelle perspektiver knyttet til fortolkning av afroamerikansk musikk fra et vestlig perspektiv, og presentasjon av estetisk teori. Del III er viet til analytiske og metodiske beskivelser knyttet til etnografiske analyse og grooveanalyse. Del IV er en sammenlignende drøfting som oppsumerer og diskuterer oppgavens hovedproblemstilling; Hva kjennetegner groove, rytme og musikkestetikk i afrocubansk jazz.