Abstract
Sosiale medier kan både være en arena for å forsøke å løse en krise og gjenopprette image og omdømme, og en kriseaksellerator og kriseskaper. Krisekommunikasjon i sosiale medier har et mangfold av stemmer og retoriske handlemuligheter for aktørene. Oppgaven gir et bidrag til den teoretiske, empiriske og normative diskusjonen om krisekommunikasjon i sosiale medier, som et nytt og utfordrende kommunikasjonsfelt.
Oppgaven belyser området og utfyller eksisterende krisekommunikasjonsforskning gjennom en todelt tilnærming som består av:
• En teoretisk drøfting av retoriske forutsetninger, muligheter og utfordringer for krisekommunikasjon i sosiale medier med utgangspunkt i online ethos, retorisk agency og digital dannelse.
• En empirisk kasusanalyse av bloggdebatt av og rundt Sportsklubben Brann ut fra det analytiske rammeverket den retoriske arena, ulike kriseresponsstrategier og min teoretiske drøfting av feltet.