dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:55:06Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:55:06Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-04-25 | en_US |
dc.identifier.citation | Holthe, Monika Ask. Ordforråd og syntaktisk kompleksitet i argumenterende elevtekster. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26792 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har jeg studert ordforråd og syntaktisk kompleksitet i et utvalg argumenterende elevtekster. Elevtekstene jeg har brukt, er 20 tekster skrevet av tiendeklassinger til den nasjonale prøven i skriving våren 2005. Halvparten av disse tekstene er vurdert til å være sterke argumenterende elevtekster, og halvparten er vurdert til å være svake. Alle tekstene er besvarelser på den samme oppgaven.
Problemstillingen for oppgaven er om det er noen ulikheter mellom de sterke og de svake tekstene i utvalget når det gjelder hvor avansert ordforråd de har, og hvor syntaktisk komplekse de er. For å finne svar på dette, har jeg analysert alle elevtekstene ut fra flere aspekter, som er med på å avgjøre henholdsvis hvor avansert ordforråd tekstene har, og hvor syntaktisk komplekse de er.
Resultatene av de ulike analysene for ordforråd og syntaktisk kompleksitet, viser at det er store forskjeller mellom de svake og de sterke tekstene. Ut fra analysekriteriene, har de sterke tekstene gjennomgående et langt mer avansert ordforråd, og en mye høyere syntaktisk kompleksitet enn de svake tekstene. I drøftingen av resultatene har jeg forsøkt å forklare og tolke en del av funnene fra de ulike analysene, og sammenlignet dem med resultater fra tidligere forskning på elevtekster. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Ordforråd og syntaktisk kompleksitet i argumenterende elevtekster : en studie av et utvalg tekster skrevet av tiendeklassinger til den nasjonale prøven i skriving våren 2005 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-02-25 | en_US |
dc.creator.author | Holthe, Monika Ask | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::018 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holthe, Monika Ask&rft.title=Ordforråd og syntaktisk kompleksitet i argumenterende elevtekster&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-17525 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 57478 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Kjell Lars Berge | en_US |
dc.identifier.bibsys | 080303404 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26792/3/HoltheHeleoppgaven.pdf | |