Abstract
Jeg har i hovedfagsarbeidet mitt undersøkt allmennlærerstudenters personlige og yrkesprofesjonelle holdninger til nynorsk som sidemål. Jeg har undersøkt dette ved hjelp av ei metodetriangulering. For det første har jeg foretatt en landsomfattende e-postundersøkelse blant allmennlærerstudenter ved 13 allmennlærerutdanningsinstitusjoner. Så har andreårsstudentene ved allmennlærerutdanninga ved Høgskolen i Oslo (HiO) svart på et spørreskjema, og jeg har også dybdeintervjua fire studenter ved HiO. Undersøkelsene mine viser at et flertall av allmennlærerstudentene ved HiO er negative til sidemålsundervisning i skolen. Et liknende resultat finner jeg blant bokmålsbrukere i e-postundersøkelsen. Den yrkesprofesjonelle holdninga til allmennlærerstudentene er derimot svært positiv. Et overveiende flertall av studentene mener for eksempel at en lærer som er negativ til sidemålsundervisning i skolen, må holde denne holdninga skjult for elevene sine. Jeg konkluderer med at den personlige holdninga til sidemålsundervisninga dermed er mer negativ enn den yrkesprofesjonelle holdninga. Jeg finner videre en sammenheng mellom dårlige ferdigheter i nynorsk og negative holdninger til sidemålsundervisning blant studentene. Og de fleste allmennlærerstudentene ved HiO oppgir at de gruer seg til å undervise i nynorsk som sidemål. Undersøkelser har vist at det er varierende i hvor stor grad allmennlærerutdanningsutdanningsinstitusjonene tematiserer sidemålsundervisning fagdidaktisk. Siden studentene gruer seg til å undervise i nynorsk som sidemål, kan det tyde på at et fagdidaktisk fokus på sidemålsopplæring er nødvendig.
Selv om intensjonene med sidemålsundervisning tilsynelatende er positive blant informantene mine, sier noen av de jeg dybdeintervjua at studentene lyver . Akkurat det finner jeg ikke belegg for, men intendert og faktisk handling stemmer ikke alltid overens. Og det er vanskelig å måle holdninger med tanke på handlingsmessig konsekvens. Uansett mener jeg at det kan være en fordel om studentene blir bevisste det yrkesprofesjonelle ansvaret sitt i forhold til holdningsformidling i sidemålsundervisninga.