Abstract
Denne oppgaven er en undersøkelse av erkeengelen Mikaels tilstedeværelse i det norrøne middelaldersamfunnet i perioden ca. 900-1500. Mikael synes å ha fått en sentral plass i middelalderens mentalitet på bakgrunn av hans ulike roller, ikke minst som dragebekjemper og sjeleveier. En stor del av oppgaven er en redegjørelse for alle de kilder som omtaler eller avbilder Mikael i den gitte perioden. Disse utgjør deretter grunnlaget for en analyse av på hvilken måte man kan tenke seg at Mikael var til stede i alle menneskers liv.
Jeg har tatt utgangspunkt i antropologen Victor Turners definisjon av begrepet liminalitet og vist til Mikaels rolle som en overgangsskikkelse mellom tro og vantro, godt og ondt, lys og mørke. Rollen som overgangsfigur synes å reflekteres i hans betydning for middelalderens mennesker. Gjennom sine roller og kontekster knyttes han til overgangsfaser i folks liv. Mikaelsfremstillinger på døpefont, alterbaldakin og alterkalk viser hans tilstedeværelse i sakramentene dåp og nattverd, som kan kalles liminale overganger, jf. Turner. Som sjeleveier og psykopompos – sjelefører – knyttes Mikael (og englene) til den individuelles frelse og den enkeltes død. Dermed ble Mikael viktig i forhold menneskets bevissthet om deres liv på jorden og hvordan de selv kunne påvirke avstraffelsene i det neste. Kildematerialet viser til at det var flere metoder som kunne brukes for å korte ned straffen i skjærsilden på. Mikaels rolle i forhold til endetiden knytter ham igjen til det liminale, nemlig overgangen mellom dette livet og det neste.
Mikael opptrer i ulike kontekster. Gjennom å studere kildene i forhold til avsender og mottaker, har jeg vist at han synes å være er til stede i alle sosiale lag. Den geografiske og kronologiske spredningen viser at Mikael kan ha vært sentral gjennom hele middelalderen.
Oppgaven har dessuten et appendiks som inneholder en oversikt og kart over alle kjente kirkededikasjoner til Mikael fra norsk middelalder og et kart over den geografiske spredningen av de ikonografiske kildene (bildene). Den inneholder i tillegg en oversikt over norske runeinskripsjoner som nevner Mikael, samt en katalog over alle de kjente ikonografiske Mikaelsfremstillingene fra denne perioden.