Abstract
Oseberggraven har blitt studert grundig, og mange forskere har argumentert for at den er den rikeste kvinnelige grav i Europa. Derfor, må Oseberg være mye mer enn begravelsen av en sekulær hersker. Kvinnene begravet i haugen må ha hatt en sosial posisjon av største betydning, og var trolig trollkvinner, prestinner eller gudinner.
På masteroppgaven min har jeg sammenlignet Oseberg til mange andre graver fra jernalder og vikingtid. Jeg har også analysert kvinnes rettigheter fra Skandinavia og på Kontinentet i samme perioden. Jeg har argumentert for at Oseberggraven er ikke enestående i rikdom, og at det ikke er umulig for en kvinne å ha vært en mektig hersker i tidlig vikingtid. Jeg har styrket mitt argument med litterære bevis for historiske kvinnelige figurer som styrte kongedømmer alene i perioder av livet.
The Oseberg burial has been studied extensively and many scholars have argued that it is the richest female burial in Europe and that, therefore, it must be much more than the burial of a secular ruler. The women buried in the mound must have occupied a social position of the highest importance, probably being sorceresses, priestesses or demigoddesses.
Througout my thesis I have compared Oseberg to many other Iron Age and Viking Age burials. I have also looked at the legal rights of women in Scandinavia and on the Continent. From the gathered evidence I have argued that the Osberg burial is not unparalleled in richness and that it is not impossible for a woman to have been a powerful ruler in the early Viking Age. I have strengthened my argument with literary evidence for historical female figures who ruled kingdoms alone for periods of their lifetime.