Abstract
Et forfatternavn er en komplisert og sammensatt størrelse som skapes og opprettholdes av media, publikum og forfattere selv over mange år. I denne oppgaven har mitt hovedfokus ligget på forfatternavnet til hovedbokforfattere i Bokklubben Nye Bøker (BNB), og jeg har brukt Tove Nilsen og Ingvar Ambjørnsen som eksempler. Jeg har valgt å undersøke hvordan to slike navn etableres og opprettholdes over en lengre periode gjennom BNBs medlemsblad. Jeg har da særlig vært opptatt av hva som fremheves som positivt eller verdifullt med forfatterne og om dette endrer seg eller opprettholdes over tid.
BNB er et interessant eksempel å bruke i en slik undersøkelse fordi klubben er en innflytelsesrik formidler av litteratur som både bidrar til å bygge opp disse navnene, og drar stor nytte av dem selv, som merkevarer. Denne oppgaven gir derfor også et kort riss av BNBs rolle og posisjon for å vise hvordan forfattervarene passer inn i klubben og hvordan de bidrar til å gi dem symbolsk makt. For å illustrere dette har jeg benyttet meg av kultursosiologiske teorier. Jeg har også undersøkt forfatternavnene i lys av fenomenet forfatterberømmelse for å vise hva som foregår både fra forfatternes og BNBs side i etableringen av de opphøyde kunstnerne, i dette tilfellet Nilsen og Ambjørnsen, som BNB selger til sine medlemmer.