• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La meg fortelle en annen historie : Fortelling og identitet i Jan Kjærstads Wergeland-trilogi med vekt på Oppdageren

Netland, Anna Karolina
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2002
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-6225

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [331]
Abstract
Identitet og fortelling er to sentrale begreper i den narrative teorien, og de er sentrale i Jan Kjærstads Wergeland-trilogi. I denne hovedoppgaven analyserer jeg hvordan identiteten til hovedpersonen Jonas Wergeland dannes gjennom de fortellingene som blir fortalt om ham, både av ham selv og av andre. Hovedvekten i analysen ligger på siste del av trilogien, Oppdageren (1999). I en fortellesituasjon er både den som forteller og det vedkommende uttrykker, viktig. Derfor undersøker jeg ved hjelp av en narratologisk metode hva slags fortellinger som finnes i Oppdageren, og hvordan disse settes sammen. Dessuten drøfter jeg de ulike fortellerinstansene. Helheten i Oppdageren dannes verken av tid eller rom. Begge disse dimensjonene og organiseringsprinsippene mister den dominerende funksjonen de ofte har i narrative framstillinger, fordi hver fortelling i romanen konstituerer sin egen tid og sitt eget rom. Helheten dannes isteden tematisk. Identitetsspørsmålet er et av de viktigste tematiske momentene. Med basis i synspunktene til narrative teoretikere som Svend Bjerg, Anthony Giddens, Otto Krogseth og Paul Ricoeur drøfter jeg hvordan identiteten til Jonas Wergeland dannes og begrunnes. Romanene om Jonas Wergeland er karakterisert ved at de inneholder mye informasjon og en rekke ulike fortellinger om livet til hovedpersonen. Trilogien er dermed et eksempel på den estetiske tendensen i samtidslitteraturen som Per Thomas Andersen kaller fortellingens flom . Akkurat som fortellingene er ikke Jonas én, men mange.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy