• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungpikeboka - død, eller en sjanger i utvikling? : En analyse av tre ungdomsbøker med et historisk blikk på ungpikeboksjangeren

Voie, Elin Marie
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2002
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-6224

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [346]
Abstract
Sammendrag

Denne oppgaven er et forsøk på å vise at ungpikeboka fortsatt er en eksisterende sjanger, dvs. at det fortsatt blir skrevet bøker som kan regnes som ungpikebøker. Jeg argumenterer for at sjangeren har utviklet seg gjennom hele dens historie, selv etter at den ble standardisert i mellom- og etterkrigstiden. Deretter viser jeg hva jeg mener er tendenser for denne typen litteratur i dag.

Jeg analyserer tre bøker av nyere dato: Smak av honning (1997) av Karin Kinge Lindboe, Bølgebiter (1998) av Hilde Hagerup og Ikke naken, ikke kledt (2000) av Torun Lian, og prøver å vise at disse tre bøkene kan regnes inn under ungpikeboksjangeren. Analysene av hver bok er delt i to på bakgrunn av Else Breen og Gunvor Risas inndeling i litterær kritikk og funksjonell kritikk. I den første delen undersøker jeg om bøkene kan regnes inn under ungpikeboksjangeren på bakgrunn av en sjangerdefinisjon jeg har dannet på bakgrunn av tidligere definisjoner. Jeg ser på hva som er likt og hva som avviker fra denne definisjonen. I tillegg gjør jeg en vurdering av bøkene i forhold til Perry Nodelmans sjangerkrav for barnelitteratur som en sjanger. I den andre delen gjør jeg en kvalitetsmessig vurdering av bøkene, ettersom dette har vært en vanlig debatt i forbindelse med ungpikebøkene. Jeg bruker Sven Møller Kristensens begreper enhet, intensitet og kompleksitet som utgangspunkt for vurderingen.

I en sammenliknende avslutning kommer jeg fram til at de tre bøkene kan kalles ungpikebøker og viser hvordan sjangeren har utviklet seg. Jeg argumenterer for at sjangeren i dag legger mer vekt på venninneforhold enn tidligere og dessuten individuell identitet, og ikke identitet i forhold til kjønnsroller. Sjangeren setter også strengere krav til kvaliteten. Personkarakteristikkene er mer inngående og nøyaktige, og heltinnene er ikke utelukkende gode og fornuftige.

I kjølevannet av denne oppgaven, dukker det opp spørsmål om ungdomsboka og ungpikebokas gyldighet. Har vi bruk for ungpikebøker i dag? Klarer ungdomsboka å fange opp begge kjønn som målgruppe? Disse og andre spørsmål kan være utgangspunkt for videre forskning.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy