• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnet bak ordene : barnet som fortellerstrategi i Ingeborg Arvolas Forsiktig glass og Mirjam Kristensen Dagene er gjennomsiktige

Skjolden, Mari
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2006
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14724

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [342]
Abstract
Oppgavens hypotese er at barnefortelleren i voksenprosa er mer enn bare en forteller. Hun er også opphavet og utgangspunktet for en fortellerstrategi, der den impliserte leser i særlig grad aksentueres av nivåforskjellen mellom forteller (barn) og leser (voksen). Gjennom en analytisk lesning av to samtidsromaner, Ingeborg Arvolas Forsiktig glass (2004) og Mirjam Kristensens Dagene er gjennomsiktige (2000), undersøker jeg derfor hvordan barnet som fortellerstrategi betinges, overskrides og struktureres av den impliserte leser.

Teorigrunnlaget bak analysen av den impliserte leser tar utgangspunkt i Morten Nøjgaards leserperson, Wolfgang Isers tomme plasser og ubestemthet og Umberto Ecos Modelleser. Felles for disse teoretikerne er at leseren er en vesentlig meningsbetingelse i tekstens realisering. Teorien blir i noen grad supplert av Gérard Genettes metode for kronologianalyse, Viktor. B Sjklovskijs begrep om underliggjøring, samt språkfilosof Mark Turners teori om den litterære bevissthet.

I analysen undersøker jeg innledningsvis prinsipielle kjennetegn ved jeg-fortelleren og sammenstiller dette med barnefortellerens begrensninger og muligheter. Videre utleder jeg hvordan barnets fokalisering og språkbruk (ved en analyse av språkfunksjoner og språkhandlinger) gestalter en virkelighet der barnet i større grad fremstår som en sansende bevissthet, mer enn en refleksiv. Videre i analysene undersøker jeg hvordan den impliserte leser strukturerer og fremviser tekstlige verdiladninger på lingvistisk, narrativt og retorisk nivå. Jeg lokaliserer og eksemplifiserer også relasjonen mellom barnefortelleren og den impliserte leser, og viser hvordan dette inkluderer den reelle leser i en bevegelse mellom tekstens innlevelse og overskridelse. Mot slutten av analysene ser jeg nærmere på de to verkenes barndomsnorm og barneroller i forlengelsen av Ecos kompetansebegrep og Modelleseren. Avslutningsvis sammenligner jeg kort de to analysedelene. Det komparativ er imidlertid ikke vektlagt større, da studien i all hovedsak er kvalitativ.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy