• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et trehodet tegn i trollspeilet : lek i nyere norske bildebøker

Mørk, Kjersti Lersbryggen
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2001
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-36607

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [312]
Abstract
Et trehodet tegn i trollspeilet lek i nyere norske bildebøker

Bildeboka framstår som et trehodet tegn bestående av tekst, bilde og summen av disse; ikonotekst. Dersom bildeboka utnytter sine iboende muligheter, kan dens kombinasjon av flere uttrykk skape en utfordrende kompleksitet. Det flermediale bildeboktegnet synes nettopp å bli reflektert i et trollspeil, idet flere av dagens bildebøker bærer preg av sprelsk lek, grotesk forvrengning, latter og narrestreker. Min overordnede problemstilling er derfor: Hvilke lekne trekk, estetiske og tematiske, kommer til uttrykk i nyere norske bildebøker? Jeg har valgt å se nærmere på disse fire bildebøkene: Herr Khabel og gravemaskinen av Walter Vik og Silje Granhaug (1996), Den store røde hunden av Erlend Loe og Kim Hiorthøy (1996), Den grådige ungen av Gro Dahle og Svein Nyhus (1997) og Arkimedes og brødskiva av Hans Sande og Gry Moursund (2001). Til å belyse problemstillingen har jeg funnet det fruktbart å bruke karnevalisme og postmodernisme som begrepsmessige og teoretiske innfallsvinkler. Metodisk har jeg valgt en eklektisk tilnærming til bildeboka, med semiotikk som et overordnet utgangspunkt for estetiske og tematiske analyser av det lekne i tekst, bilde og ikonotekst. Mine karnevalistiske og postmoderne lesebriller har frambrakt følgende tolkninger av primærlitteraturen: Leken har i hovedsak manifestert seg som parodi på seriøse ideologier, som intertekstuelt spill, som brudd med tradisjonelle barnelitterære mønstre, som groteske framstillinger av kropp og tabupregede framstillinger av mat, som selvbevisste bildekonstruksjoner, samt som tvetydige og ironiske ikonotekster. Bildebøkene kan sies å leke for lekens egen del, men også for frigjøring fra undertrykkelse.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisTemplatesAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy