• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Eg ville stå, eg ville gå..." : kropp, språk og identitet i Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002)

Pollen, Birgitte Oppegaard
Master thesis
View/Open
32022.pdf (642.5Kb)
Year
2005
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-12013

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [342]
Abstract
Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002), med sin fokusering på kroppen og det kroppslige, sammenhengen mellom kropp og sinn, mellom liv og kunst, hører hjemme i en stor filosofisk og litterær tradisjon. Jeg har valgt å fokusere på det overordnede forholdet mellom kropp og identitet; kropp og erkjennelse og utvikling av eget jeg. Det overordnede begrepet i tittelens triade er kropp. Vi lever vårt liv bundet til kroppen vår. Å analysere hvordan dette uomgjengelige eksistensielle grunnvilkåret er med på å konstituere både det språket og den identiteten Svein, romanens hovedpersonen, tilegner seg, har vært denne studiens hovedanliggende. Ytre sett er Kunsten å gå fortellingen om hvordan Svein først mister evnen til å gå, for deretter å tilkjempe seg den igjen. Denne taps- og gjenerobringsprosessen er uløselig knyttet til å miste respektive gjenvinne sitt eget språk, og språket på sin side er igjen nært knyttet til det å kunne tenke og dermed fastholde ”seg selv”. Å være uten språk er også å være uten en egen identitet. Og å være uten identitet/språk er å være utenfor sin egen kropp. Og den som er utenfor sin egen kropp, kan heller ikke gå. På denne måten vever teksten tette bånd mellom kroppen, språket og identiteten vår.

Som supplement til lesningen benytter jeg meg i hovedsak av Paul Ricoeurs begrep narrativ fortelling og Anthony Giddens beslektede begrep selvbiografisk fortelling på den ene siden, og Fredrik Tygstrup begrep kronotopisk identitet på den andre. I tillegg benytter jeg meg av Mikhail Bakhtins kronotopbegrep. I lesningen av språk og kommunikasjon spiller Olaf Øyslebøs begrep ikkeverbal kommunikasjon en viktig rolle. Videre avslutter jeg med en analyse av forholdet mellom kropp, skam og fortrengning i lys av Peter Brooks verk Body Work.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy