• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Debut og kritikk : en analyse av bokanmeldelser av prosadebutanter på 1990-tallet

Homdrum, Hege
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2005
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-12005

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [342]
Abstract
Hvordan blir prosadebutanter anmeldt? I denne oppgaven har jeg analysert anmeldelser av prosadebutanter på 1990-tallet, og undersøkt hvilke tendenser som gjør seg gjeldende i anmeldelser av debutanter. Dette er de "nye stemmene" uten den kulturelle kapitalen (de fleste) Pierre Bourdieu hevder er viktig i det kulturelle feltet. Det er derfor særlig interessant å undersøke hvordan disse blir mottatt av anmeldere.

Hensikten er ikke å lage verken anmelderprofiler eller profil av aviser. Heller ikke kjønnsaspektet er vektlagt, da dette er behandlet i tidligere oppgaver. Jeg har i den utstrekning det har vært mulig, lagt vekt på at debutantene har gitt ut bøker senere, og at bøkene i utvalget er veldig forskjellige. Jeg har fokus på kriterier, med utgangspunkt i Monroe Beardsleys og Jørgen Dines Johansens kriterier for vurdering av estetisk verdi. Sistnevnte har kommunikasjon tekst/leser som et viktig element. Sentral er også Hans Robert Jauss' resepsjonsteori, og Jan Mukarovskys teori om den estetiske verdien som et sosialt faktum.

De fleste anmelderne omtaler selve debuten, men i bare 22 av tilfellene av i alt 80 anmeldelser, signaliserer denne omtalten en vurdering.

Det kan ikke trekkes den slutningen på bakgrunn av materialet at anmelderne har spesielle forventninger til debutanter.

Av materialet kommer det fram at det genetiske kriteriet (herunder originalitet), danner grunnlaget for vurdering av debutanter. Dette kriteriet ble benyttet i 66 av til sammen 80 anmeldelser. Det foregår en form for sammenligning i 35 anmeldelser, og originalitetskriteriet blir brukt i 33 anmeldelser.

Anmelderne har i relativt liten grad benyttet de spesifikt estetiske kriteriene i bedømmelsen. I dette materialet ble kriteriene brukt i 37 av 80 anmeldelser. De tre kriteriene som Beardsley hevder er nødvendig for å gi en helhetlig estetisk vurdering av et verk, ble ikke i et eneste tilfelle benyttet samtidig i en og samme anmeldelse. Kriteriene ble benyttet enkeltvis, og bare i noen tilfeller begrunnet. Dette viser et svakt tekstanalytisk grunnlag for anvendelsen av kriteriene, som Per Thomas Andersen uttrykker det.

Anmelderne orienterer seg i retning av Dines Johansens og Jauss' litteratursyn, hvor dialog og kommunikasjon tekst/leser, står sentralt. De beveger seg altså bort fra Beardsleys og nykritikernes syn om at den estetiske normen ligger i selve verket.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy