Abstract
Hovedoppgaven er en genreanalyse av Cora Sandels Kranes konditori. Interiør med figurer fra 1945. Bakgrunnen for oppgaven er ønsket om å undersøke Kranes konditoris genremessige tilhørighet. Tidligere arbeider om Kranes konditori har klassifisert boken som roman.
Verkets undertittel Interiør med figurer danner utgangspunktet for genredrøftingen. Ifølge Gérard Genette kan en slik undertittel ha en taksonomisk, pekende funksjon i forhold til verkets genre. Undertittelen gir assosiasjoner til både dramagenren og billedkunsten. Dette gjenspeiles også i teksten. Kranes konditori består av to symmetriske bilder eller tablåer med stram sirkulær, dramaturigsk oppbygning. Her er handlingens, tidens og stedets enhet overholdt, og dialog og replikker er hovedmodus gjennom hele teksten. Interiøret, stedet der handlingen utspiller seg, blir nærmest en teaterscene der hendelsene settes inn i en teatral ramme. Stadige henspillinger på drama og teater skaper dessuten et metaperspektiv i teksten, der teksten kommenterer seg selv som tekst og som genre. Kranes konditori har også en utpreget episk form. Teksten spiller på sladderfortellingen og detektivfortellingen som intertekst. Handlingen er gjengitt av en markant fortellerstemme, som står utenfor handlingen og kommenterer alt i en fordømmende og sarkastisk tone. Fortelleren inngår som ett av flere narrative nivåer i en kompleks, ironisk struktur, der fortelleren avsløres som en upålitelig alazon av tekstens dypereliggende og implisitte ironi.
Teksten består av både episke, dramatiske og billedlige elementer, og alle har like stor betydning for verkets komposisjon. Kranes konditori blir slik en hybridform: et dramatisk bilde i episk form. Genrehybride trekk og metafiksjon gjør Kranes konditori til et unikt og moderne verk, og med dette også et verk som fortjener større oppmerksomhet innenfor Sandel-forskningen.