• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

- som om digtet var sindets neutrum : subjektivitet i Brev i april av Inger Christensen

Svare, Silje Harr
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2004
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10472

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [342]
Abstract
Denne oppgaven gjennomfører en analyse av diktsamlingen "Brev i april" av Inger Christensen, med sikte på å undersøke hvordan dette diktverkets ulike betydningsnivåer kan samles i et begrep om utvidet subjektivitet. Det ligger til grunn for problemstillingen at Christensens fire siste diktsamlinger - "det" (1969), "Brev i april" (1979), "alfabet" (1981) og Sommerfugledalen (1991) - alle kan karakteriseres som systemdikt, noe som innebærer at den formelle sruktureringen av verkene er formaliserbar, og på en eller annen måte er bestemmende for verkenes utfoldelse. Oppgaven fokuserer på hvordan systemet i "Brev i april" ikke må forstås isolert, men som en integrert del av diktverkets uttrykk og betydning. Den sentrale tesen er at systemet kan forstås som en del av verkets selvrefleksjon, som en kommentar til og påpekning av dets egen verkkarakter for leseren, som likevel inngår i, og ikke nedriver, det betydningsrommet som diktverket bygger opp. Ved å etterspore diktverkets sentrale subjektstematikk, avdekker oppgaven hvordan diktverkets selvrefleksjon, dets evne til å bevege seg inn og ut av sin egen verksgrense, faller sammen med dets undersøkelse av et grunntrekk ved språket: dets samtidige atskillelse fra og tilhørighet til omverdenen.

I kapittel I klargjøres oppgavens problemstilling, og den knyttes til "Brev i april" ved hjelp av en gjennomgang av den ingress til dette verket som er å finne i Christensens "Samlede digte". Kapittel II gjennomgår Christensens egne refleksjoner rundt språket, kunsten og sammfunnet i essaysamlingen "Hemmelighedstilstanden", og setter dessuten "Brev i april" i sammenheng med hennes øvrige lyriske forfatterskap. Gjennom dette vises også hvilke utfordringer verkets sammensatthet og selvrefleksjon stiller leseren overfor. Denne problematikken er relevant for diskusjonen av kommentarlitteraturen til Christensens forfatterskap, som er fordelt over kapittel II og III. Ut fra dette tydeliggjør og begrunner kapittel III oppgavens egen teoretiske posisjon, og i dette kapittelet settes også "Brev i april"s selvrefleksjon inn i en lyrikkteoretisk ramme.

De påfølgende fire kapitlene er deretter viet selve verksanalysen, som viser hvordan "Brev i april"s ulike nivåer gradvis utfoldes og flettes sammen. Nivåenes samtidige atskilthet og sammenvirkning danner "Brev i april"s utvidede subjektivitet, og denne sammenfattes i kapittel VII, ut fra den leserposisjon som verket krever.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy