Abstract
Å lese mellom linjene kjønnsforskjeller i lesing
er en hovedfagsoppgave skrevet av Eva Kristin Narvhus ved Universitetet i Oslo (Institutt for nordistikk og litteraturvitenskap) våren 2001.
Tema for oppgaven er lesing og forståelse. Nærmere bestemt 15-åringers leseforståelse. Empirien til denne oppgaven er hentet fra en stor internasjonal leseundersøkelse, PISA (Programme for International Student Assessment).
Lesing er en sammensatt prosess som innebærer langt mer enn bare avkoding og forståelse. Lesing er en transaksjonsprosess mellom en tekst og en leser. Elevene må lære å lese på, bak og mellom linjene.
Gjennom teori, tidligere undersøkelser, læreplan og veiledningshefter gjør oppgaven rede for hvilke kunnskaper, ferdigheter og strategier den gode leser behersker. Dagens tekstflom fordrer gode lesere som er i stand til å orientere seg og å forholde seg kritisk og selvstendig til tekstene.
Empirien i denne oppgaven viser store kjønnsforskjeller i leseforståelse. Dette er oppsiktsvekkende i forhold til tidligere undersøkelser. Oppgaven gjør rede for hvor store forskjeller det er og hva disse forskjellene går ut på. Guttene gjør det dårligere enn jentene på nesten alle oppgavene, ekstra dårlig gjør de det der de selv må formulere svaret. Det kan også se ut som guttene ikke er gode til å tolke tekster, til å lese mellom linjene.