Sammendrag
Målet med oppgaven: Utforske det skjulte og 'tause' ved elevers resepsjon.
Utgangspunkt for innsamling av materialet: 8-åringers lesning av Mio, min Mio av Astrid Lindgren. Et prosjekt i egen klasse.
Materialet: Tegninger, tekster, elevlogger og lærerlogger.
Forskningperspektiv: Elevportrett som forskningssjanger.
Flere språk. Barn uttrykker seg ved å ta i bruk flere `språk`enn det verbale: ord og tegninger sett under ett som det tredje språk , drama og bevegelse.
Empiriske studier av 12 elevers resepsjon.
Teoretisk fundament.
Forskeren er deltagende observatør. Den personlige stemmen kan høres idet de faglige og personlige perspektivene ligger i språket. Jeg ser begrepene opplevelse og innlevelse som menings-strukturer til å forstå hva som skjer hos elevene. Mitt perspektiv er at de opplever mye mer i sin lesning enn hva læreren oppdager.
Men mye vil være vanskelig og også umulig å sette ord på.
Ved å benytte teknikken med elevportrett får man satt fokus på flere sider hos eleven; som faglig ståsted, sosial og emosjonell kompetanse, kreative sider og sider som eventuelt er lite påaktet.
En artikkel om barns bildespråkverden introduserer et tredje språk, et mixed medium , der tegningen utfyller der ord og skriftkompetanse ikke strekker til. Det essensielle for barn er mening.
Kunnskapssynet er at kunnskap skjer. Det er ikke. Det blir.
Triangulering. Ved å sammenholde de ulike sidene ved det innsamlede materialet for hver elev, kan jeg danne meg et mer helhetlig bilde av resepsjonen. Spørreundersøkelsen sier noe om elevens reaksjon på boka. Loggen sier noe om reaksjonen på undervisningsopplegget, kontekst, og det situasjonelle, gruppen de tilhørte. Generalisering: barns resepsjon er sammensatt og forskjelligartet, og de foretar en kontinuerlig adaptasjon i forhold til stoffet.