Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:52:26Z
dc.date.available2013-03-12T11:52:26Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-04-26en_US
dc.identifier.citationSæther, Anne. "Indeni, udenpå, højt og lavt" : barnebokens dobbeltbevegelse. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26472
dc.description.abstractMassemediene er den største trusselen mot barns leselyst, skrev barnebokforfatteren Arne Svingen i et avisinnlegg i Aftenposten 01.10.01. Artikkelen ble opptakten til en undersøkelse om den svenske, danske og norske barnebokkritikken året 2002. Bakgrunnen for oppgaven var å undersøke den makten media har i synliggjøringen av barneboken og barnebokforfatterskapene. Det kunne påvises en sterk forbindelse mellom anmeldelser i avisen og salg av barnbøker i bokhandelen. Med hensyn til barnebokens visibilitet er en slik formidling ekstra viktig, da barneboken har et ekstra ledd i sitt utbredelsesmønster. Dette kommer av at det som regel ikke er kjøperen av barneboken som nødvendigvis er leseren av den. I forbindelse med foresattposisjonen i feltet vil barneboken kunne ha en lengre vei å gå fra kjøper til leser. Barneboken er derfor blitt definert som en formidlet litteratur. Samtidig er barneboken blitt sett på som stadielitteratur, på vei mot en fullgod voksenlitterær lesning. Barnelitteraturen har derfor hatt lavere anseelse, og tilegnet seg mindre symbolsk kapital i det litterære feltet i forhold til den øvrige skjønnlitteraturen. Dette har på mange måter vært barnebokens problem. Fordi det har heftet en oppdragende og funksjonell verdi ved den, har bøker for barn hatt vanskelighet for å forsvare sin posisjon som en litterær tekst på linje med voksen skjønnlitteratur. Dette har ført til at enkelte barnebokforskere har neglisjert forbindelsen mellom den pedagogiske og estetiske siden ved barneboken, og fokusert mest på barnebokens estetiske verdi. Først og fremst har dette vært nødvendig for å heve barnebokens prestisje i det litterære feltet. Det er imidlertid interessant å se hvordan nyere forskning nå er opptatt å dra de funksjonelle aspektene ved barneboken inn igjen i vurderingen av et barnelitterært verk. Hensikten har da vært å se barnebokens pedagogiske verdi som en del av barnebokens kunstneriske aspektet. Man har redusert de binære opposisjonene kunst og pedagogikk, og sett at tanken om en autonom kunstform springer ut av en vilje til å forme individet og dets sinnelag i dets helhet. Dette har vært kunstens oppdragende aspekt. I undersøkelsen av seks anmelderes vuderingsprofil mente jeg først, ut fra nykritikeren Monroe C. Beardsleys tanke om en ren objektiv vurdering av et litterært verk og Jørgens Dines Johansens kommunikative modell mellom estetiske og funksjonelle vurderingskriterier, at den anmelderen som fokuserte på en ren estetisk verdi ved barneboken hadde den mest gyldige metode for å heve barneboken som et estetisk objekt. Min hypotese ble imidlertid avkreftet, da jeg så nytten av ikke å sette barneboken i et kunstnerisk avlukke, men å fremheve de pedagogiske sidene ved barneboken som en del av barnelitteraturens estetikk, og de litterære virkemidlene som en del av barnebokens funksjonelle verdi. Ved å se alle vurderingskomponentene som en del av en glidende betydningsstruktur, også innen voksenlitteraturen, vil man kunne fremheve barneboken som et selvstendig litterært verk innenfor det litterære systemet. Dette krever først og fremst at avisene ikke utskiller barneboken fra det øvrige litteraturstoffet. En kontinuitet i avisen og en betydelig spalteplass er en viktig del av barnebokens synliggjøring. En forutsetning er imidlertid at avisene ansetter kompetente anmeldere som har et bevisst forhold til barnebokens dobbeltbevegelse mellom kunst og pedagogikk.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Indeni, udenpå, højt og lavt" : barnebokens dobbeltbevegelse : en analyse av seks skandinaviske anmelderes vurdering av barnelitteratur året 2002en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorSæther, Anneen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sæther, Anne&rft.title="Indeni, udenpå, højt og lavt" : barnebokens dobbeltbevegelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9785en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18164en_US
dc.contributor.supervisorHarald Bache-Wiigen_US
dc.identifier.bibsys041869079en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata