Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:51:43Z
dc.date.available2013-03-12T11:51:43Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-04-19en_US
dc.identifier.citationBarra, Ellen Maria. Moderne trekk i Sigrid Undsets Gymnadenia og Den brændende busk. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26469
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven er en analyse av det moderne og modernitet som tematikk og formtrekk i Sigrid Undsets samtids- og dobbeltroman, Gymnadenia (1929) og Den brændende busk (1930), som tar sikte på å nyansere den tradisjonelle oppfatningen av verkets plassering innenfor nyrealismen. Det moderne er definert som en holdning som stiller seg positiv til det nye og nåtidige, og modernitet som en samlebetegnelse på ideologiske og historiske omveltninger i den vestlige kultur. Jeg viser at romanen tematiserer ambivalensen til en moderne kultur og ulike reaksjoner på modernitetserfaringer, og at den kan leses som en moderne samtidsroman. Handlingen er lagt til fremveksten av det moderne Norge, fra ca. 1900 1930. Den følger hovedpersonen Paul Selmers liv og identitetsutvikling, fra han er 17-årig gymnasiast til han er midt i førtiårene. Paul Selmer fremtrer som et ekte barn av moderniteten, plassert i et urbant og borgerlig miljø. Foreldrene er skilt, og den kulturradikale moren har gitt ham en moderne oppdragelse. Idéer om individets frihet, selvstendighet og tro på fremskrittet skaper likevel en psykologisk opplevelse av mangel og bringer Paul i opposisjon til omgivelsene. Paul realiserer den nye, moderne friheten ved flere tradisjonsbrudd. Han innleder et ukonvensjonelt kjærlighetsforhold og velger et moderne yrke som forretningsmann. Det mest radikale valget er likevel Pauls konversjon til katolisismen, som her blir tolket som en realisering av den moderne idéen om individets personlige frihet. I romanens form har jeg også funnet innslag av moderne diskurser. Det dreier seg om ulike kronologivariasjoner med elliptiske brudd og et moderne oppbruddsmotiv i romanens åpning, som svarer til en uavklart og åpen avslutning på fiksjonen. Drømmer og syner fremhever irrasjonelle og ubevisste sider ved Paul Selmers moderne selv. I fortellerteknikken er det en narrativ spenning mellom den autorale fortelleren og sidestilte bilder av hovedpersonen. Denne spenningen kan knyttes til polyfoni og dialogisk diskurs i bakhtinsk forstand. Dette reduserer den autoritære fortellerstemmens dominans. De moderne trekkene i innhold og form speiler en verdimessig ustabilitet i Undsets egen tid og bringer dobbeltromanen som estetisk verk nærmere mellomkrigstidens litterære modernisme.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleModerne trekk i Sigrid Undsets Gymnadenia og Den brændende busken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorBarra, Ellen Mariaen_US
dc.subject.nsiVDP::042en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Barra, Ellen Maria&rft.title=Moderne trekk i Sigrid Undsets Gymnadenia og Den brændende busk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9792en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo17795en_US
dc.contributor.supervisorLiv Bliksruden_US
dc.identifier.bibsys041868382en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata