• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for lingvistiske og nordiske studier
  • Nordisk litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Overmot hos Stockmann og Sang : En studie av sjangeroppfatning i endring

Bruflot, Trine
Master thesis
View/Open
MasteroppgaveTrine.pdf (934.7Kb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-30071

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Nordisk litteratur [346]
Abstract
Oppfatning av sjanger kan variere ut i fra tekstens omgivelser og leserens forventningshorisont. Med utgangspunkt i denne påstanden har jeg undersøkt hvordan oppfatningen av sjanger i Ibsens En folkefiende og Bjørnsons Over ævne har variert fra den tidlige resepsjonen, frem til i dag. Problemstillingen for oppgaven er følgende: Hvordan varierer oppfatningen av sjanger i En folkefiende og Over ævne, sett i lys av leserens forventningshorisont, og hvilken rolle spiller hovedpersonens overmot for forståelsen av stykkene? Hovedpersonene i stykkene er doktor Stockmann og Adolf Sang.

Den teoretiske bakgrunnen for oppgaven, har i hovedsak bestått av resepsjonsteori og sjangerteori. Hans-Robert Jauss‟ videreføring av det hermeneutiske begrepet forventningshorisont, har på lik linje med Aristoteles‟ tragediedefinisjon, stått i fokus gjennom oppgaven. Ved å ta utgangspunkt i anmeldelsene av førsteutgavene kommer to momenter fra problemstillingen tydelig fram. For det første at betraktningen av hovedkarakterene er utslagsgivende for oppfatningen av stykkenes sjanger. Det andre poenget er at oppfatningen av sjanger er preget av leserens forståelseshorisont og vil variere fra leser til leser avhengig av hvilke momenter leseren anser som de viktigste.

Med hensyn til hovedkarakterenes overmot er et av fellestrekkene fokuseringen de har på sine prosjekt. Overmotet utarter seg derimot ulikt hos de to karakterene; hos Adolf Sang forsterker overmotet det tragiske ved hans fall, mens hos doktor Stockmann peker det mer i retning av han som komediekarakter siden skjebneomslaget ikke er i tråd med Aristoteles‟ definisjon av tragedien.

Mange vil hevde at Bjørnson som dramatiker står i skyggen av dikterkollega Ibsen. Er det en rettferdig plassering av Bjørnsons dramatikk? Med utgangspunkt i denne oppgaven vil det være rimelig å hevde at Over ævne har en enda sterkere samtidsaktualitet enn En folkefiende. På den måten kan Over ævne sies å ha mindre aktualitet i dag, fordi den endrede konteksten gjør det vanskelig å relatere seg til tragedieheltens mål og handlinger når stykket er skrevet som en tragedie.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy