Sammendrag
Målene for prosjektet er å kartlegge preteritumsbøying og verbforståelse hos tre personer med cri du chat-syndrom. Dette er gjort ved hjelp av elisiteringsdata innhentet ved bruk av to deltester i Verb og setningstesten (VOST).
Deltagerne bøyde verb fra alle verbklasser. Majoriteten av feil de gjorde, var overgeneraliseringer, imiteringer av input, ingen respons og å velge semantisk relaterte verb istedenfor målverbet. Resultatene fra denne studien viser at deres kunnskaper om preteritumsbøying grovt sett er på linje med normalt utviklede 4-åringer. Alle de tre deltagerne kan sammenlignes med andre grupper i de feilene de gjør, men når vi ser på feiltypemønsteret i sin helhet, avviker alle deltagerne fra kontrollgruppene. Sammenlignet med hverandre, så finner vi også individuelle feiltypemønster.
De fleste av feilene i verbforståelsestesten kunne tilskrives frekvensfaktorer, begrensninger i testens utforming og semantisk relaterte utbyttinger. Valg av verbdistraktorer var den mest frekvente feiltypen, og deretter kom valg av substantiv som var lydlike med målverbet. Resultatene viser mye bedre resultater i forståelsestesten sammenlignet med preteritumstesten.
Spesielt to metodiske forhold fremkom under studien. En testrunde nummer to for en av deltagerne viste en underrapportering av testresultatene som følge av den store andelen imitasjonssvar som trolig skyldes konsentrasjonsvansker og artikulatoriske problemer som resulterte i tilfeldig homonymi mellom former på grunn av akustisk overlapp av vokaluttale eller konsonantgruppeforkorting, hvor begge kunne maskere bøyingsendelser. Et annet moment var prosedyrene for innhenting av data. Problemer med å forstå hva testsituasjonen krevde og kreativ bruk av måten spørsmålene ble presentert på, satte søkelyset på viktigheten av et individuell tilpasset design. Dette er en stor utfordring i fremtidig testutvikling som er beregnet til bruk av kliniske kohorter slik som cri du chat-syndrom.