Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:50:05Z
dc.date.available2013-03-12T11:50:05Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-06en_US
dc.identifier.citationLie, Ulla Søfteland. Kunstnerbokens muligheter. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26281
dc.description.abstractDenne avhandlingen er en undersøkelse av kunstnerboken som et sammensatt estetisk objekt. Jeg plukker den fra hverandre, setter den sammen igjen og studerer den fra alle mulige vinkler. Kunstnerboken er en marginal kunstform som er lite tatt for seg i forskningssammenheng. Denne avhandlingen er derfor et forsøk på å forstå kunstnerboken. Jeg prøver å beskrive hva kunstnerboken er og å undersøke hvordan den kan forstås. Kunstnerboken er et sammensatt estetisk objekt som har en fot både i kunsthistoriens og i litteraturvitenskapens fagfelt. Jeg forsøker i avhandlingen å se kunstnerboken i lys av teorier fra begge disse fagområdene og avslutter i det området som jeg kaller en utvidet estetikk. Under denne siste forståelseshorisonten ser jeg for meg at kulturelle objekter kan undersøkes uavhengig av hvilken type kunstuttrykk de er. Metoden i denne avhandlingen er å forstå et sammensatt estetisk objekt ved å anvende et utvalg av ulike estetiske teorier fra forskjellige estetiske fagfelt. Jeg har altså valgt å undersøke kunstnerboken fordi jeg mener at det er et optimalt tverrestetisk uttrykk. For å finne frem til kunstnerbokens kvalitet som tverrestetisk uttrykk må jeg søke på tvers av faggrenser, altså benytte meg av en tverrestetisk tilnærmingsform. Avhandlingens tverrestetiske utgangspunkt er en utfordring på to nivåer. Først og fremst problemet med å forstå et uttrykk som krever innsikt i to forskjellige fag. Og sist, men ikke minst, er det estetikkstudentens problem: å skrive en akademisk avhandling som skal fungere på tvers av fagfelt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKunstnerbokens muligheter : Undersøkelser av kunstnerboken som et sammensatt estetisk objekt med utgangspunkt i teori fra to estetiske fagfelt: litteraturvitenskap og kunsthistorieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-05en_US
dc.creator.authorLie, Ulla Søftelanden_US
dc.subject.nsiVDP::000en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lie, Ulla Søfteland&rft.title=Kunstnerbokens muligheter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32402en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo157915en_US
dc.contributor.supervisorDrude von der Fehren_US
dc.identifier.bibsys123738474en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26281/1/Lie_master_duo.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata