Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:45:19Z
dc.date.available2013-03-12T11:45:19Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-14en_US
dc.identifier.citationLarsen, Ingrid Sande. Tegneseriens teori og estetikk. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26102
dc.description.abstractTo viktige ting skjedde med tegneserien på 1980-tallet. Den begynte begynte for alvor å forløse sitt kunstneriske potensial med memoarer, kompleksitet og dobbelthet, og den ble gjenstand for akademisk oppmerksomhet i et omfang som gjorde at man kunne snakke om en egentlig tegneserieforskning. Lovlig sent, kanskje, siden tegneserien slik vi kjenner den oppsto som kunstart i aviser i USA i 1890-årene. Oppfatningen om tegneserien som noe annenrangs oppsto allerede fra starten, og mens jeg jobbet som tegneserieredaktør for et par år siden, irriterte jeg meg over hvor ofte jeg møtte den snevre forforståelsen av tegneserier som †lett fordøyelig†og †bare noe for barn†. Tegneseriens teori og estetikk. Bekymringer og byggesteiner i en ny kunstart gir en oversikt over tegneserieforskningen de siste tiårene, og den har også sett nærmere på verkene Persepolis av Marjane Satrapi og Fun Home av Alison Bechdel og hvordan disse utnytter tegneseriens muligheter på avansert vis. Oppgaven ønsker å være en oppfordring til alle som skriver eller vil skrive om tegneserier om å løfte blikket opp fra den overveiende semiotiske tradisjonen som tegneserieteorien domineres av og til å se til filosofisk estetikk for å finne svar på grunnleggende spørsmål og nyttiggjøre seg av erfaringer fra andre teoretiske felter. Med slike tverrfaglige hjelpemidler og støtte i kjente tekster som Walter Benjamins essay Kunstverket i reproduksjonsalderen forsøker oppgaven å nærme seg svar på spørsmål som †Hva er en tegneserie?†, †Hvordan forteller en tegneserie?†og †Er tegneserier en kunstart?†. Innsikter om tegneserien kan også komme andre, beslektede kunstarter til gode i en tid med mange interessante spenningsfelt mellom tekst og bilde i for eksempel bildekunst og litteratur.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTegneseriens teori og estetikk : bekymringer og byggesteiner i en ny kunstarten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-04-14en_US
dc.creator.authorLarsen, Ingrid Sandeen_US
dc.subject.nsiVDP::041en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Larsen, Ingrid Sande&rft.title=Tegneseriens teori og estetikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19981en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo75293en_US
dc.contributor.supervisorChristian Refsumen_US
dc.identifier.bibsys082860726en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26102/1/sandelarsen_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata