dc.date.accessioned | 2013-03-12T11:46:58Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T11:46:58Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-11-12 | en_US |
dc.identifier.citation | Roggen, Ida. Dette åpne blikket. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/26073 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en analyse av Liv Køltzows Det avbrutte bildet som en roman med et estetikkprosjekt. Med dette menes det at romanen i tilegg til å vise bilder i mange former samtidig tenker omkring billeddannelsen, kunsten og kunstens eksistensvilkår.
Den viktigste teoretiske referansen i analysen er fenomenologen Maurice Merleau-Ponty og hans essay Øyet og ånden. Et annet viktig forelegg er filosofen Martin Seels begrep om appearing eller tilsynekomst.
Oppgaven er strukturert som en tematisk lesning i seks deler. ”Kapittel 1: Bildet” behandler synlighets- og nærhetsidealet i romanens tematikk, og introduserer fenomenologiske perspektiver i analysen av romanens innhold og form. ”Kapittel 2: Rammen” problematiserer blant annet forholdet mellom verden og verk eller liv og kunst, slik det diskuteres og tematiseres i romanen. ”Kapittel 3: Vandringen” behandler romanens tids- og romaspekt, med utgangspunkt i bevegelsen, og trekker fram øyeblikket som et sentralt motiv. ”Kapittel 4: Forsvinningen” inneholder en analyse av romanens eksistensielle tematikk. ”Kapittel 5: Møtet” tar utgangspunkt i overskridelsen som en tematisk og strukturell størrelse i teksten og diskuterer forholdet mellom litteratur og billedkunst. Her settes også Det avbrutte bildet i dialog med Liv Køltzows novelle ”Øyet i treet”. ”Kapittel 6: Blikket” inneholder en analyse av romanens fortellerstruktur og -perspektiver, deriblant dens dobbeltperspektiv og dens metaperspektiv.
Et mål for analysen er å vise hvordan både eksistensielle og estetiske erfaringer i romanen plasserer seg på aksen nærhet–avstand, der nærheten er et ideal. Det forutsatte skillet mellom eksistensielle og estetiske størrelser reflekterer liv/kunst-dikotomien, som behandles med stor ambivalens i romanen: på den ene siden som en motsetning, på den andre siden som en parallell. Ambivalensen gjenfinnes i forholdet mellom litteratur og billedkunst.
I en formrefleksjon peker oppgaven dessuten på en mer grunnleggende og uforsonlig dualisme, i skillet mellom romanens visuelle plan og dens begrepsplan. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Dette åpne blikket : tilsynekomsten som estetisk og eksistensiell størrelse : fenomenologiske perspektiver i Liv Køltzows Det avbrutte bildet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2008-04-01 | en_US |
dc.creator.author | Roggen, Ida | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::041 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Roggen, Ida&rft.title=Dette åpne blikket&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-18518 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 67452 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Anne Birgitte Rønning | en_US |
dc.identifier.bibsys | 080502830 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26073/2/Roggenxmasterx2007.pdf | |