Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:46:58Z
dc.date.available2013-03-12T11:46:58Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-11-12en_US
dc.identifier.citationRoggen, Ida. Dette åpne blikket. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/26073
dc.description.abstractDenne oppgaven er en analyse av Liv Køltzows Det avbrutte bildet som en roman med et estetikkprosjekt. Med dette menes det at romanen i tilegg til å vise bilder i mange former samtidig tenker omkring billeddannelsen, kunsten og kunstens eksistensvilkår. Den viktigste teoretiske referansen i analysen er fenomenologen Maurice Merleau-Ponty og hans essay Øyet og ånden. Et annet viktig forelegg er filosofen Martin Seels begrep om appearing eller tilsynekomst. Oppgaven er strukturert som en tematisk lesning i seks deler. ”Kapittel 1: Bildet” behandler synlighets- og nærhetsidealet i romanens tematikk, og introduserer fenomenologiske perspektiver i analysen av romanens innhold og form. ”Kapittel 2: Rammen” problematiserer blant annet forholdet mellom verden og verk eller liv og kunst, slik det diskuteres og tematiseres i romanen. ”Kapittel 3: Vandringen” behandler romanens tids- og romaspekt, med utgangspunkt i bevegelsen, og trekker fram øyeblikket som et sentralt motiv. ”Kapittel 4: Forsvinningen” inneholder en analyse av romanens eksistensielle tematikk. ”Kapittel 5: Møtet” tar utgangspunkt i overskridelsen som en tematisk og strukturell størrelse i teksten og diskuterer forholdet mellom litteratur og billedkunst. Her settes også Det avbrutte bildet i dialog med Liv Køltzows novelle ”Øyet i treet”. ”Kapittel 6: Blikket” inneholder en analyse av romanens fortellerstruktur og -perspektiver, deriblant dens dobbeltperspektiv og dens metaperspektiv. Et mål for analysen er å vise hvordan både eksistensielle og estetiske erfaringer i romanen plasserer seg på aksen nærhet–avstand, der nærheten er et ideal. Det forutsatte skillet mellom eksistensielle og estetiske størrelser reflekterer liv/kunst-dikotomien, som behandles med stor ambivalens i romanen: på den ene siden som en motsetning, på den andre siden som en parallell. Ambivalensen gjenfinnes i forholdet mellom litteratur og billedkunst. I en formrefleksjon peker oppgaven dessuten på en mer grunnleggende og uforsonlig dualisme, i skillet mellom romanens visuelle plan og dens begrepsplan.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleDette åpne blikket : tilsynekomsten som estetisk og eksistensiell størrelse : fenomenologiske perspektiver i Liv Køltzows Det avbrutte bildeten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-04-01en_US
dc.creator.authorRoggen, Idaen_US
dc.subject.nsiVDP::041en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Roggen, Ida&rft.title=Dette åpne blikket&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18518en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo67452en_US
dc.contributor.supervisorAnne Birgitte Rønningen_US
dc.identifier.bibsys080502830en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/26073/2/Roggenxmasterx2007.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata