Sammendrag
Da romanen The Cocka Hola Company ble utgitt av den pseudonyme debutanten Abo Rasul i 2001, ble både roman og forfatter umiddelbart en suksess. Romanen solgte i dobbelt så mange eksemplarer som en debutant kan forvente, og Rasul ble gjenstand for atskillig spekulasjon. Kritikere og journalister undret seg over hvem det var som skjulte seg bak pseudonymet, og det var en begeistret presse som fem uker etter bokens lansering kunne fastslå at Abo Rasul egentlig var Matias Faldbakken, sønn av den kjente forfatteren Knut Faldbakken.
Denne lanseringshistorien er utgangspunktet for den foreliggende oppgaven, som analyserer utgivelsen av The Cocka Hola Company både i et mottaker- og et avsenderperspektiv. Forfatterens og forlagets markedsføring settes opp mot kritikernes omtaler av romanen, og jeg forsøker på denne måten å finne svar på en rekke spørsmål knyttet til pseudonymitet: Hvilken rolle spilte pseudonymet i lanseringen av The Cocka Hola Company? Prøvde forfatteren og forlaget bevisst å skape en mystisk forfatterfigur for å oppnå mer salg og oppmerksomhet? Hvordan tolker kritikerne den pseudonyme forfatteren? Endrer resepsjonen av romanen seg når forfatteren etter hvert står fram med sin virkelige identitet?
Under arbeidet ble det snart klart at pseudonymitet er et oversett litterært fenomen som krevde nærmere redegjørelse. Oppgaven samler derfor også noen momenter til pseudonymets historie, med hovedvekt på den moderne norske litteraturen.