Abstract
Denne oppgaven er en lesning av Karen Blixen to fortellinger Syndfloden over Norderney og Drømmerne . Det er to hovedperspektiver jeg har sentrert denne lesningen rundt. Det ene knytter seg til Syndflodens metaforiske betydning og den andre knytter seg til den (synde)fallsmetaforen som står sentralt i begge fortellingene. Min påstand er at Syndfloden over Norderney fungerer som en utgangsfortelling som setter i gang et skred som fortsetter å rulle innover i Drømmerne . Dette skredet kan sees på som en bevegelse som løfter Drømmerne bort fra det mytiske univers Syndfloden etablerer og tar oss med inn i det moderne.
Den første delen av lesningen av Syndfloden over Norderney er derfor også viet en tematisering rundt det mytiske. Her er det særlig fortellingens undergang- og skapelsesmetaforikk jeg er opptatt av. Religionsforskeren Mircea Eliades bok Det hellige og det profane bidrar til å gi noen viktige holdepunkter som viser hvordan Blixen iscenesetter sin fortelling som mytisk: Ved å gjenta og innskrive mytens eviggyldige mønster i fortellingen gjenoppstår det mytiske i fiktiv form.
Fortellingene har og det til felles er at dette mytiske univers som igjen kan kobles til en (organisk) enhetlig og paradisisk tilstand ikke får stå uimotsagt. I begge fortellingene tematiseres et fall som bringer karakterene ut fra den naturtilstanden som myten representerer og over i noe annet. Dette fallet representerer en overgang setter opp et tidsskille eller en skranke mellom før og nå, som svarer til den bevegelsen som fører oss fra myte til modernitet.
Gjennom lesningen har jeg ønsket å rette søkelyset mot denne overgangen og undersøker hva denne bevegelsen innebærer. De ulike karakterenes innskutte historier er alle behandlet i lys av det. Til hjelp i dette arbeidet har jeg benyttet meg av Walter Benjamins språkfilosofi og hans syndefallsutlegning. Jeg har vært opptatt av å beskrive den tapserfaring som fallet aktualiserer, men også hvordan fortellingen i bruddet med fortiden skaper et rom for andre og nye betydninger. Dette bruddet med fortiden medfører også at den tradisjonelle fortelling, slik Benjamin betegner den i essayet Fortelleren , overskrides. Jeg derfor opptatt av å vise hvordan Blixen både bruker den tradisjonelle fortelling, på samme tid som hun sprenger dens rammer, for slik å kunne si noe vesentlig om det moderne.