Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:43:54Z
dc.date.available2013-03-12T11:43:54Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-12-14en_US
dc.identifier.citationRiise, John. La didactique de la culture dans le manuel Avec Plaisir 1. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25745
dc.description.abstractI min oppgave « La didactique de la culture dans le manuel Avec Plaisir 1» redegjør jeg for kulturaspektet i læreboken Avec Plaisir 1. På bakgrunn av tre sentrale forskere innen kulturpedagogikk og språklæring, Zarate, Byram og Risager redegjør jeg for det teoretiske grunnlaget i oppgaven. Teoriene omhandler språket til innfødte, til fremmedspråklige og ideen om språk som uavhengig av nasjonal identitet. Disse teoretikerne har spilt en viktig rolle i prosessen som førte frem til styringsdokumentet Un cadre européen commun de référence pour les langues, som Europarådet utga i 2001. Det andre styringsdokumentet er Reform 94, er det dokumentet som var retningsgivende for lærebøker da Avec Plaisir 1 ble utgitt. Min analyse har redegjort for de tre nivåene kultur forekommer på i Avec Plaisir1 , ut fra tekstenes opprinnelse. Autentiske tekster har en høyere grad av implisitte kulturelle referanser, mens tekster som er skrevet av fremmedspråklige i pedagogisk øyemed er mer eksplisitt med hensyn til kulturelle referanser. Et tredje spørsmål som har vært relevant er i hvilken grad språket i seg selv er en kulturell referanse. Min analyse har også funnet eksempler på dette. I min konklusjon ser jeg på i hvilen grad Avec Plaisir 1 fyller de krav om innhold som Reform 94 stiller. I tillegg ser jeg hvem tekstene henvender seg til. Autentiske tekster henvender seg til andre innfødte, mens pedagogiske tekster er ment for fremmedspråklige elever. Et annet funn var at tekstene i læreboken i større grad henvender seg til jenter gjennom valg av tema og tekststrategi.nor
dc.language.isofraen_US
dc.titleLa didactique de la culture dans le manuel Avec Plaisir 1en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-01-24en_US
dc.creator.authorRiise, Johnen_US
dc.subject.nsiVDP::024en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Riise, John&rft.title=La didactique de la culture dans le manuel Avec Plaisir 1&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18128en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo50671en_US
dc.contributor.supervisorTurid Henriksenen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata