Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:43:44Z
dc.date.available2013-03-12T11:43:44Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-11-15en_US
dc.identifier.citationNorheim, Anne Ingeborg. L autonomie de l élève dans l enseignement du français au collège norvégien . Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25727
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg elevautonomi i franskundervisningen på ungdomsskolen i Norge. Elevautonomi kan i grove trekk defineres som ansvar for egen læring. Jeg har undersøkt i hvilken grad elever tar ansvar for egen læring ved for eksempel å bestemme egne læringsmål og arbeidsmetoder i franskfaget. Arbeidet er i hovedsak basert på intervjuer med fire franklærere om deres praksis og tanker rundt ansvar for egen læring. Grunnen til at jeg har gjort undersøkelsen er at ansvar for egen læring er et av hovedmålene i Læreplanverket for den 10-årig grunnskole og i franskundervisningen. Oppgaven innholder også en kort redegjørelse for den nye læreplanen 2006 hvor ansvar for egen læring fortsatt har en viktig plass. Min undersøkelse har blant annet vist at elevene i liten grad bestemmer egne lærings mål og arbeidsmetoder. De fleste av lærerne jeg har intervjuet er positive til elevautonomi, men det er flere faktorer som gjør det vanskelig å la elevene ta ansvar selv for egen læring. Elevene mangler for eksempel lett tilgang til ressurser som ordbøker og andre hjelpemidler som er viktig dersom de skal kunne ta dette ansvaret. Andre faktorer som gjør elevautonomi vanskelig er mangel på kompetanse hos læreren og samarbeid lærere imellom. Når det gjelder kompetanse, så er det blant annet viktig at læreren får etterutdannelse i elevautonomi. Samarbeid er viktig for å kunne finne frem til gode måter å organisere undervisningen på slik at elevene kan være med på å ta egen valg i forhold til franskfaget.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleL autonomie de l élève dans l enseignement du français au collège norvégien : une étude basée sur des entretiens avec quatre professeurs autour de l autonomie et l apprentissage autodirigé dans leurs écolesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-08-31en_US
dc.creator.authorNorheim, Anne Ingeborgen_US
dc.subject.nsiVDP::024en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Norheim, Anne Ingeborg&rft.title=L autonomie de l élève dans l enseignement du français au collège norvégien &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12891en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo32803en_US
dc.contributor.supervisorTurid Henriksenen_US
dc.identifier.bibsys060436638en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata