• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk
  • Fransk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk
  • Fransk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intégration des étrangers en France : l'intégration républicaine face au communautarisme

Hovdenak, Sindre Stenersen
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2004
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10481

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Fransk [197]
Abstract
Frankrike har gjennom 200 år tatt i mot et stort antall innvandrere, og landet har over tid vist seg å ha stor integreringskapasitet. Denne oppgaven forsøker gjennom en flerdisiplinær tilnærming til integrering av innvandrere i Frankrike å gi et bilde på hva som kjennetegner integreringsmodellen som den franske staten har utviklet siden «le Code civil» i 1804, og hvilke hovedutfordringer den republikanske modellen møter i dag.

Oppgaven består av tre deler:

Første del av oppgaven er i hovedsak konsentrert rundt utviklingen av det juridiske apparatet som Frankrike bruker for å inkludere utlendinger i nasjonen, dvs. gi dem fransk statsborgerskap. Analysen av lovutviklingen er ledsaget av de store trekkene i fransk innvandringshistorie. Nasjonalitetslovgivningen settes så inn i en europeisk kontekst før denne delen avsluttes med en analyse av de mest fremtredende kjennetegnene ved den franske lovgivningen i dag.

Andre del av oppgaven er en analyse og problematisering av begrepsparet «nationalité» og «citoyenneté». Analysen av disse begrepene gjøres blant annet ved en sammenligning av integreringsprosesser i Tyskland og Frankrike. Et sentralt spørsmål i denne sammenheng er om en rettslig/politisk integrering (de jure) også medfører en reell integrering (de facto).

Tredje del av oppgaven tar for seg den største utfordringen som den republikanske integreringsmodellen møter i dag: «communautarisme». I denne sammenhengen handler det om innvandringsmiljøer som, basert på etniske og religiøse skillelinjer, gjør krav på en stadig større plass for sine særegenheter innenfor franske institusjoner. Skolen, den viktigste institusjonen i den franske integreringsmodellen, har de siste årene blitt utfordret av krav om muslimske elevers rett til åpenlyst å vise religiøs tilhørighet gjennom å bære skaut. Et sentralt begrep i analysen av denne problemstillingen, kalt «l affaire du foulard», er «la laïcité», et konstitusjonelt nedfelt prinsipp basert på adskillelsen av religiøse og statlige anliggender.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy