Abstract
Summary
This study explores how the novel Fight Club by Chuck Palahniuk, published in 1996, filmed by David Fincher in 1999, treats the themes of identity and religion in an American postmodern cultural context. Fight Club dives into important questions of identity, truth, and higher purpose, and offer original views on what is wrong in contemporary society and suggestions on how to deal with it. On a basis of postmodern theory I argue how Joe (also known as Jack) as a response to postmodern chaos and superficial demands creates an alternative identity, Tyler Durden, and how Tyler as a subconscious construct grows out of the role as liberator, and into those of a surrogate father and messiah. I see how Joe s search for a true self takes place in a nihilist world, under blurred Christian and Buddhist influence. Furthermore, I explore fight club as a brutal, but efficient means of building identity, and Project Mayhem as Tyler Durden s apocalyptic solution to society s problems.
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg hvordan romanen Fight Club av Chuck Palahniuk, utgitt i 1996, filmatisert av David Fincher i 1999, behandler temaer om identitet og religion i en amerikansk postmoderne kulturkontekst. Fight Club tar opp viktige spørsmål om identitet, sannhet og dypere mening, og gir originale synspunkter på hva som er galt i dagens samfunn og forslag til hvordan vi kan forholde oss til det. Basert på postmoderne teori viser jeg hvordan Joe (også kjent som Jack) skaper en alternativ identitet, Tyler Durden, som en respons på postmoderne kaos og overfladiske krav, og hvordan Tyler som ubevisst konstruksjon vokser ut av rollen som frigjører og inn i roller som farssubstitutt og messias. Jeg ser hvordan Joes leting etter et sant selv finner sted i en nihilistisk verden, under innflytelse av diffus kristendom og buddhisme. Videre ser jeg på fight club som et brutalt, men effektivt middel til å danne identitet, og Project Mayhem som Tyler Durdens apokalyptiske løsning på samfunnets problemer.