Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:39:30Z
dc.date.available2013-03-12T11:39:30Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-14en_US
dc.identifier.citationVestøl, Elin. En studie av høyt utdannede latinamerikanere i Norge. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25177
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie av latinamerikanere, bosatt i Norge, som har tatt høyere utdanning i Latin-Amerika. Oppgaven er en todelt studie med en kvantitativ og en kvalitativ del. Det første målet er å se på i hvilken grad den latinamerikanske innvandrergruppen, med høyere utdanning, er integrert på det norske arbeidsmarkedet innenfor stillinger som er relevante for deres utdannelse. Videre er hovedmålet å belyse hvordan integreringsprosessen i Norge har blitt opplevd med tanke på endring av sosial identitet. Endring av sosial identitet er i denne oppgaven knyttet opp i mot følelsen av sosial degradering. Første oppgavedel bygger på kvantitativ metode, hvor det har blitt gjennomført en forundersøkelse, i form av en spørreundersøkelse, på 51 latinamerikanske kvinner og menn med universitetsutdannelse fra Latin-Amerika. Alle var ved undersøkelsestidspunktet bosatt i Norge og hadde gjennomført minst en treårig grad ved et latinamerikansk universitet. Majoriteten av gruppen hadde innvandret til Norge gjennom ekteskap med en nordmann. Hovedmålet for denne delen av oppgaven er å gi en indikasjon på hvordan latinamerikansk utdannelse blir anerkjent formelt og sosialt i Norge. Den formelle anerkjennelsen blir sett i lys av norsk offentlig godkjenning av latinamerikansk utdannelse. Den sosiale anerkjennelsen blir vurdert gjennom informantenes egne erfaringer rundt tilgangen til det norske arbeidsmarkedet, og mulighetene for å kunne ta i bruk sin latinamerikanske utdannelse. Andre del av oppgaven blir belyst ved hjelp av kvalitativ metode. Denne delen konsentrerer seg om informantenes refleksjoner rundt endring av sosial identitet sett i sammenheng med prosessen rundt godkjenning av utdannelse og integrering på det norske arbeidsmarkedet. Begrepet sosial identitet, og endring av denne, er i denne oppaven knyttet opp mot følelsen av å oppleve sosial degradering etter bosetting i Norge. Følelsen kan også beskrives som en negativ klassereise. Den kvalitative delen består av to fokusgruppeintervjuer som ble gjennomført med til sammen 10 personer fra den ovennevnte gruppen. Resultatene fra den kvantitative forundersøkelsen viser at informantgruppen, har stor grad av offentlig godkjenning av sine utdannelser. Dette tyder på stor grad av formell anerkjennelse av latinamerikansk utdannelse. På den annen side viser undersøkelsen at det er vanskeligere å få offentlig godkjenning innenfor helserelaterte utdanninger sammenlignet med andre yrkesretninger. Den formelle anerkjennelsen fremstår derfor ikke like sterk innenfor disse fagområdene. Den sosiale anerkjennelsen av latinamerikansk utdannelse kan også sies å være noe svakere enn den formelle anerkjennelsen da flesteparten av informantene kunne fortelle om opplevde vanskeligheter med å få innpass på det norske arbeidsmarkedet. Til tross for dette var majoriteten av de yrkesaktive informantene på undersøkelsestidspunktet ansatt i stillinger de selv anså som relevante for sin utdannelse. Eksisterende forskning og statistikk på temaet rundt innvandrere og deres tilknytning til arbeidslivet viser at den “ikke-vestlige” innvandrergruppen står svakere på det norske arbeidsmarkedet enn den norske majoritetsbefolkningen. Den latinamerikanske innvandrergruppen blir ofte plassert i denne felleskategorien av “ikke-vestlige innvandrere”. På bakgrunn av undersøkelsesresultatene kan man si at innvandrergruppen bestående av høyt utdannede latinamerikanere, i stor grad er integrert på det norske arbeidsmarkedet innenfor det yrkesområdet de er utdannet. Dette gir grunn til å tro at denne gruppen skiller seg ut i fra andre ikke-vestlige minoriteter. Eksisterende statistikk på temaet innvandrere og arbeidsmarkedstilknytning kan slik sies å gi et uklart bilde av virkeligheten ved å plassere den latinamerikanske gruppen i en felles kategori med andre ikke-vestlige innvandrere. Den kvalitative oppgavedelen gav uventede resultater med tanke på følelsen av endret sosial identitet. Under halvparten av informantgruppen hadde kjent på ovennevnte følelse. Videre sa over halvparten av informantene at de ikke hadde kjent på denne følelsen. Noen mente også at deres sosiale identitet var blitt forandret i positiv retning. Faktorene som ble oppgitt som medvirkende til følelsen av sosial nedgradering var heller ikke som forventet. På det latinamerikanske kontinent eksisterer det sterke ideer rundt sosial klasse. Av den grunn ville man kunne tro at det å måtte påta seg jobber som kan anses å tilhøre en lavere sosial klasse ville frembringe sterke følelser av sosial nedgradering. Disse antagelsene viste seg å være feilaktige da de fleste av informantene mente at det var en positiv erfaring å ha jobbet innenfor “lavstatusyrker”. De følte at de slik hadde lært å verdsette alle typer jobber. Følelsen av å få sin sosiale identitet endret i negativ retning var derimot knyttet til følelsen av å begynne “helt på nytt igjen” i et nytt samfunn. I relasjon til dette ble manglende norskkunnskaper fremstilt som en sterk medvirkende faktor. Mangel på norskkunnskaper satt flere av informantene i en avhengighetsposisjon til sin norske partner og førte til hindringer på det norske arbeidsmarkedet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn studie av høyt utdannede latinamerikanere i Norge : Om integrering på arbeidsmarkedet og sosial identiteten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-17en_US
dc.creator.authorVestøl, Elinen_US
dc.subject.nsiVDP::000en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vestøl, Elin&rft.title=En studie av høyt utdannede latinamerikanere i Norge&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32456en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo160935en_US
dc.contributor.supervisorStener Ekernen_US
dc.identifier.bibsys123952026en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/25177/1/MI_TESIS_15_de_MAYOxVESTxL.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata