Abstract
I denne oppgaven undersøkes noen av kitschbegrepets betydninger, med fokus på hvordan det modernistiske kitschbegrepet forholder seg i dag. Clement Greenberg og Theodor W. Adornos omhandlinger av kitsch presenteres og kontekstualiseres. Deretter vises det til at begrepet i dag har fått flere ulike betydninger, hvor en tendens er at det har snudd fra å ha en negativ til positiv betoning. Samtidig benyttes det fortsatt også i tråd med den modernistiske forståelsen.
3 ulike praksiser presenteres, som alle i høy grad kan knyttes til begrepet men som samtidig har veldig ulike uttrykk: Odd Nerdrum, Jeff Koons og Thomas Kinkade. Det drøftes hva disse kan sies å ha til felles som knytter dem til kitsch, og hva som skiller dem.
Det vises til hvordan begrepet er fragmentert, og at selv om forholdene har endret seg på en måte som preger betydningen av kitsch, finner en fortsatt spor etter den modernistiske forståelsen. Dette parallelt med at motsetningsforholdet mellom kitsch og kunst kan sies å være oppløst.
Ut i fra hvor mange ambivalenser en finner rundt kitsch, trekkes det frem at Adornos nyanserte syn på begrepet gir mening i møte med for eksempel skillelinjene mellom hva som aksepteres av følelsesmessig innhold og hva som anses som sentimentalt. Han understreker nettopp vanskeligheten i å definere kitsch, og umuligheten i å trekke slike grenser tydelig. Slik han ser det er kitsch en del av kunsten, og begrepet kunst impliserer kitsch.