Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:38:45Z
dc.date.available2013-03-12T11:38:45Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2006-04-09en_US
dc.identifier.citationFuglevik, Torbjørn. "De audiendis poetis" . Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/25153
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i gresk tar sikte på en systematisk gjennomgang av biografen og moralfilosofen Plutarks (f. før 50 e.Kr., d. etter 120) betraktninger om kunst og litteratur, et tema som i relativt liten grad er tatt opp til diskusjon i forskningen på Plutark. Jeg tar utgangspunkt i teksten "De audiendis poetis", der Plutark presenterer sitt mest omfattende syn på litteratur i hele sitt overleverte forfatterskap. I denne teksten diskuterer han hvordan ungdom bør forholde seg til diktning, ettersom den på den ene siden formidler løgn og umoral, men på den annen inneholder mye som er sant og moralsk godt og på den måten kan fungere som en introduksjon til filosofistudiet. Plutarks tilnærming tar altså utgangspunkt i pedagogiske og moralske hensyn, noe som i høy grad er symptomatisk for hans generelle behandling av kunst og litteratur. Plutark gjør imidlertid kunstfilosofi og litteraturkritikk til et tema i svært forskjellige kontekster i sitt forfatterskap, noe som gjør det vanskeligere å systematisere oppfatningene hans. I de øvrige relevante tekstene fra sine (moral)filosofiske essays ("Moralia") tar han blant annet opp historieskrivning, maleri, dans, musikk og orakelsvar, gjerne som en del av en diskusjon om helt andre temaer, mens han i prologene i sine biografier diskuterer karaktertegning og den positive virkningen som moralsk god litteratur kan ha på leserne. Fra en analyse av "De audiendis poetis" og de mest relevante tekstene og avsnittene fra "Moralia" og biografiene, beveger jeg meg over til spørsmålet om hvordan og i hvilken grad Plutark bygger sitt syn på en eldre kunst- og litteraturkritisk tradisjon. I denne forbindelse forsøker jeg å knytte først og fremst "De audiendis poetis" opp til Platons behandling av diktekunsten i "Staten", Aristoteles "Poetikken" og Strabons omtale av diktningen i "Geografien". Til slutt i oppgaven prøver jeg å forklare og legitimere Plutarks moralistiske holdning til kunst og litteratur ved å knytte ham opp til noen nyere kritiske teorier som går inn under betegnelsen ethical criticism . Greskkunnskaper vil selvfølgelig være en fordel for å lese oppgaven, men er ikke et krav, ettersom jeg har gitt en parallelloversettelse til norsk av de aller fleste uttrykk og sitater.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"De audiendis poetis" : Plutarks syn på kunst og litteraturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-09-07en_US
dc.creator.authorFuglevik, Torbjørnen_US
dc.subject.nsiVDP::033en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fuglevik, Torbjørn&rft.title="De audiendis poetis" &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12912en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo38363en_US
dc.contributor.supervisorØivind Andersenen_US
dc.identifier.bibsys06028241xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata