Browsing Samfunnsfagdidaktikk by Issue Date
Now showing items 21-40 of 194
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Samfunnsfaglæreren har makt over elevene. Ved å bestemme innhold og undervisningsmetoder, legger læreren føringer for elevenes ferdighetsutvikling. Vi ønsker i denne oppgaven å sammenligne samfunnsfaglæreren med næringslivsledere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)På hvilken måte kan sosioøkonomisk status ses i sammenheng med elevenes prestasjoner i samfunnsfag, og kunnskap og engasjement for politikk og samfunn? Dette spørsmålet danner i hovedsak grunnlaget for fremstillingen. Ved ...
-
"Norske elever viser gode kunnskaper om demokrati" : men hva med helhetlig demokratisk kompetanse? (Master thesis / Masteroppgave, 2011)Problemstilling for denne avhandlingen er som følger: Fremmer opplæringen i den videregående skolen elevenes utvikling av demokratisk kompetanse? Teori Demokratiopplæringen er en del av skolenes brede samfunnsmandat, og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Læreplanen stadfester at formålet med samfunnsfaget er ”å medverke til forståing av og oppslutning om grunnleggjande menneskerettar, demokratiske verdier og likestilling og til aktivt medborgerskap og demokratisk deltaking”. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for oppgaven er 22. juli i samfunnsfagundervisningen i videregående skole, hvor læreres bruk av 22. juli, og hvordan de begrunner denne bruken blir undersøkt. Behandling av 11. september i samfunnsfagundervisningen i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Diskusjonen har et stort læringspotensial, og blir hyppig benyttet som undervisningsmetode av samfunnsfaglærere. Diskusjonen har også en sentral plass i læreplanene i samfunnsfag. Derfor er diskusjonen som undervisningsmetode ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Denne oppgaven tar for seg faget samfunnskunnskap for voksne innvandrere og undersøker problemstillingen: «Hvilke ideer kan identifiseres i samfunnskunnskap for voksne innvandrere, og gjør vekten som blir lagt på bestemte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Studien undersøker samfunnsfagslæreres vurderingspraksis i den videregående skole, hvor problemstillingen lyder som følger: Hva legger lærere vekt på når de vurderer faglig dyktighet i skriftlige oppgaveløsninger i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Tema for denne studien er valg av programfag på studiespesialiserende program i den videregående skolen. Studien skal belyse følgende problemstilling: Er elevenes valgprosess, med tanke på valg av programfag i den videregående ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Frafall i videregående opplæring er en av de største utfordringene det norske samfunnet står overfor og konsekvensene er store for individ, grupper og nasjonen som helhet. Selv om statistikkene som publiseres er noe ulike, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Temaet for denne avhandlingen er den deliberative samtalens mulighet i det dialogiske møtet mellom lærer og elev. Deliberasjon kan i korte trekk defineres som en prosess hvor ulike sider av en sak stilles mot hverandre og ...
-
Elevene i verdens beste skole forsvant i cyberspace : - hva gjør samfunnfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en?Restricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgavens tema er samfunnsfaglærerens muligheter til å regulere PC-bruken i undervisningssituasjonen. Hovedproblemstillingen for oppgaven er hva gjør samfunnsfaglæreren for å hindre ikke-faglig bruk av PC-en? I vårt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Den overordnede problemstillingen for denne masteroppgaven er: ”Hvordan forholder fire lærere seg til Wikipedia som kilde i samfunnsfag?” Wikipedia regnes som en relevant læringsressurs i samfunnsfag av mange elever: ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for denne oppgaven er rasisme i skolen. Oppgaven vil kartlegge hvilke tiltak ungdomsskoler iverksetter for å motarbeide rasistiske holdninger. Studien skal belyse følgende problemstilling: Hvordan arbeides det for å ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for denne studien er tilpasset opplæring i Samfunnsfag for Vg1/Vg2. Eksisterende forskning har i stor grad konkludert med at tilpasset opplæring er for dårlig i dagens skole, men hvordan er dette i Samfunnsfag? Studien ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Denne oppgaven undersøker deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet blant norske ungdomsskoleelever. Ifølge liberal-demokratisk teori kan demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet i og utenfor skolen ha positiv ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)En av de største nyvinningene i læreplanverket LK06 var de grunnleggende ferdighetene. Ved å legge disse fem ferdighetene til grunn for formuleringen av kompetansemålene i samtlige fag i grunnutdanningen, ble disse bærende ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Tema for oppgaven er “skjønnlitteraturens muligheter”, hvor læreres begrunnelser for og erfaringer med bruk av skjønnlitteratur som kilde til å oppleve, bearbeide og samle inn lærestoff i samfunnsfag blir undersøkt. ...
-
(Master thesis / Group thesis / Masteroppgave / Gruppeoppgave, 2014)Denne avhandlingen omhandler læreres kunnskaper i to didaktiske fag. Problemstillingen i denne avhandlingen er: I hvilken grad kan Ball, Thames & Phelps (2008) sine kunnskapskategorier brukes som analyseverktøy for leselister ...