Finn publiseringsdato
Viser treff 1-20 av 299
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Hovedmålet med oppgaven er å utvikle en standardisert og relativt enkel modell for å vurdere og velge lærebøker i samfunnsfag. Utgangspunktet er lærerens dilemma; Hvordan skal jeg vurdere og velge ut lærebøker? Hva skal ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)PROBLEMSTILLING Problemstillingen i arbeidet med denne oppgaven har vært følgende: Hvilke signaler opplever elever med innvandrerbakgrunn at skolens sender, særlig via samfunnsfaget, om verdien av tilknytning til opphavskultur ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Oppgavens problemstilling lyder som følger: ”Hvordan kommer innhold, funksjon og form til uttrykk i ulike lærebøker om internasjonal politikk?” I faget Samfunnskunnskap (3SK-A), norsk og internasjonal politikk for den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)PROBLEMSTILLING MiniTinget er et virtuelt rollespill for elever i videregående skole. Ved å ta utgangspunkt i fire politiske saker skal rollespillet først og fremst gi elevene innsikt i hvordan saker blir behandlet på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Problemstilling: Problemstillingen som er utgangspunktet for arbeidet med denne oppgaven har vært som følger: Hva tenker norske samfunnsfaglærere i den videregående skole om å undervise i nasjonal identitet og å utvikle ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområde/problemstilling Dannelse i senmoderniteten: Hvilken forståelse har lærere i videregående skole av begrepet dannelse, og hvilke utfordringer møter de i forhold til dannelse i skolen i dag. Temaet er valgt på ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Den norske skole er i stadig forandring og den ene reformen avløser den andre og mediebildet er daglig preget av debatter angående den norske skole og utdanningssystemet. Kunnskapsløftet ble innført høsten 2006 og målet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Masteroppgaven handler om elevers begrepsforståelse og skriving i fag under åpen bok-betingelser. Analysematerialet er elevbesvarelser samlet inn i en 2. klasse på videregående skole som har valgt fordypning i programfaget ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Opplæring til demokratisk deltakelse er et viktig punkt i norske læreplaner. Dette er også en sentral begrunnelse for etableringen av ungdomsråd. Derfor er det didaktisk relevant å studere disse rådenes bidrag i så måte. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemområde/Problemstilling: Temaet for oppgaven er hvordan utopier påvirker samfunnsutviklingen gjennom utdanningsreformer og læreplaner. LK06 er en slik utdanningsreform og jeg vil analysere LK06 i lys av dens utopiske ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)Problemstilling Jeg har arbeidet ut i fra følgende problemstilling: ”Vil en implementering av Vurdering for Læring, som vurderingspraksis i samfunnsfag, være en måte å ivareta intensjonene om å danne elevene?” Bakgrunnen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne oppgaven handler om dialog som undervisningsmetode i samfunnsfagene. Jeg valgte dette temaet blant annet fordi jeg i egen erfaring som lærer og elev har opplevd den reelle lærer – elev dialogen, som beskrevet i teori, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne masteroppgaven i samfunnsfagdidaktikk, skrevet høsten 2010, tar for seg hvorvidt det ligger en sosialiserende funksjon i samfunnsfaget. Forskningsspørsmålet jeg forholder meg til er “Kan deltakelse i samfunnsfaget ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)”Det viktigste målet med all undervisning må være at elevene skal kunne klare seg utenfor klasserommet”, sier Harald Frode Skram. For å delta i kunnskapssamfunnet må elevene kunne innhente informasjon og omgjøre den til ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)De siste tiårenes utviklingstendenser i forhold til globaliseringen utvider nasjonale grenser, og nasjonale beslutninger og myndighet overføres til overnasjonale organer, eller reguleres gjennom internasjonale avtaler. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Problemområde, teori og problemstillinger: Utformingen av det teoretiske rammeverket redegjør for den demokratiske dannelse i lys av ulike demokratimodeller og kommer gjennom etisk-logiske drøftninger fram til at Habermas ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Sammendrag Problemstilling Problemstillingen min er følgende: Hvordan blir emnet ”kultur” fremstilt i 3 forskjellige lærebøker utgitt etter læreplan i forbindelse med Kunnskapsløftet? Sammenligningen skal gjennomføres ved ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Temaet for denne oppgaven er bruken av samfunnsfaglige begreper i undervisningen i samfunnskunnskap. Problemstillingen er som følger: ” Hvordan introduserer læreren i programfaget Politikk og menneskerettigheter sentrale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Samfunnsfaglæreren har makt over elevene. Ved å bestemme innhold og undervisningsmetoder, legger læreren føringer for elevenes ferdighetsutvikling. Vi ønsker i denne oppgaven å sammenligne samfunnsfaglæreren med næringslivsledere ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Egen erfaring fra undervisning av voksne innvandrere ga meg interesse for dette området til masteroppgaven. Samfunnskunnskap for voksne innvandrere er et viktig område av integreringspolitikken, og jeg var interessert i å ...