Browsing Religions- og etikkdidaktikk by Title
Now showing items 29-48 of 51
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Min oppgave tar utgangspunkt i en religionsdidaktisk debatt om hvordan religiøse fortellinger introduseres og brukes i religionsundervisningen. Hovedspørsmålet i debatten er hvorvidt den religiøse fortellingen skal ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien omhandler ulike perspektiver som kan bruke i samtale om etiske spørsmål og situasjoner. Hensikten med studien er å klargjøre hvilke perspektiver ungdommene benytter seg av i en samtale og hvordan disse kan ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Ingen religioner er tydelig avgrensede og entydige systemer. Religiøse tradisjoner består av et stort mangfold av ulike retninger, grupperinger, sekter, fortolkninger, praksiser og uttrykksformer. Dette gjelder naturligvis ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Problemstillingen denne oppgaven tar utgangspunkt i er «Hvilke utfordringer og fordeler er det ved å undervise i islam i et multireligiøst klasserom i Oslo i dag, og hvordan kan Oslo-læreren benytte seg av de muslimske ...
-
Objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLE. En kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og realisering av begrepene objektiv, pluralistisk og kritisk i KRLERestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne masteroppgåva i religions- og etikkdidaktikk har teke utgangspunkt i problemstillinga: Kva refleksjonar har elevar i vidaregåande skule om bruken av NRK-dokumentarserien «På tro og Are» i eit undervisningsopplegg? ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne studien har hatt som tema å undersøke hvilke utfordringer fire lærere i faget religion og etikk opplever i forbindelse med temaene religiøs radikalisering og ekstremisme. Hensikten med studien har vært å finne ut om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Denne masteroppgaven har hatt som tema å undersøke hvordan et utvalg elever fra videregående skole besvarer en skriftlig refleksjonsoppgave. Den skriftlige refleksjonsoppgaven er basert på kompetansemålet om at elevene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærebøker i religion og etikk på videregående skole fremstiller religiøse konfliktperspektiver med fokus på konflikter knyttet til kristendommen og islam. Oppgavens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Konflikt er ofte forbundet med noe negativt, og noe man helst forsøker å unngå i så stor grad som mulig. Men konflikter er ikke uunngåelige, snarere tvert i mot; der mennesker med ulik tro og bakgrunn møtes, vil det alltid ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Sammendrag Dette prosjektet har hatt som hensikt å undersøke hvordan RLE-læreren forholder seg til spontan religionskritikk fra elevene. Studien tar utgangspunkt i lærerperspektivet. For å belyse problemstillingen, har jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Masteroppgaven er en kvalitativ studie av religionslæreres forståelse og anvendelse av læreplan, i dette tilfellet L97. Oppgavens samlede problemstilling lyder som følger: ”Hvordan blir læreplanen forstått og iverksatt ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne masteroppgaven springer ut i fra spørsmålet om hvorvidt det er spesielle hensyn religionslæreren må ta når han skal kommunisere på en måte som skaper gode relasjoner til elevene. Samtidig favner den bredere. Både den ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne studien har hatt som hensikt å undersøke hvordan erfaringsdimensjonen ved religion kommer til uttrykk i lærebøkene på Vg3. Bakgrunnen for valget av dette temaet, er hovedsakelig på grunn av min egen interesse for det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Temaet for denne masteroppgaven i religions- og etikkdidaktikk er læreres forståelse av begrepet respekt slik det opptrer i læreplanen i RLE, og deres vurdering av elevenes evne til å vise respekt. I studien undersøkes det ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Tema for denne mastergradsoppgåva i religions- og etikkdidaktikk er samtale, nærare bestemt bruk av samtale i religionsundervisinga i vidaregåande skule. I studien vert det undersøkt på kva måte samtale som reiskap og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2014)Jeg har valgt samtale som tema for masteroppgaven min i religions- og etikkdidaktikk, og har undersøkt hvordan samtale som arbeidsform kan fremme forståelse av ulike religioner på barneskolen, ungdomsskolen og videregående ...