Search
Now showing items 1-100 of 277
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan nyutdannede, nyansatte lærere opplever å ha en veileder som også er deres leder. Formålet med studien er å undersøke veilederens doble rolle ovenfor veisøkeren, ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Trykket på skoleutvikling har økt markant de senere årene, og Norge er intet unntak. Det er utviklet mange verktøy som skoler kan benytte i utviklingsarbeid, hvorav noen stammer fra kommersiell virksomhet. Denne studiens ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie der jeg undersøker hvilke erfaringer nytilsatte rektorer har med deltagelse i et mentorprogram. Studien ser også på hvordan skoleeier legitimerer og designer et slik mentorprogram. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av to skolers arbeid med gruppeveiledning. I studien undersøker vi hvordan gruppeveiledning kan bidra til læreres kompetanseutvikling og hvordan lederes tilrettelegging av ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven utforsker hvilke tanker og refleksjoner skoleledere har i møtet med etiske dilemmaer i skoleledelsens drift. Forskningsspørsmålene er: klarer skoleledelsen å ta både de pedagogiske, juridiske og etiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan er ledelse ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Å tilby god profesjonsutvikling for norske lærere har vært og kommer til å være en viktig oppgave for norsk skole fremover. I denne oppgaven ser jeg på hvordan video av anerkjente lærere kan bidra til profesjonsutvikling. ...
"Kvalitet vs drift?" Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne studien er en casestudie av fire kommuner og formålet med studien er å utforske hvordan skoleeier arbeider med kvalitetsspørsmål, herunder også hvordan skoleeier utnytter nasjonale tilsyn i sitt arbeid med å utvikle ...
Ledelse av utviklingsarbeid ved innføring av fagfornyelsen høsten 2020 Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
1. august 2020 ble fagfornyelsen iverksatt ved alle landets skoler. Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av ledelsespraksis i forberedelsesfasen til innføring av Kunnskapsløftet 2020. Formålet er å beskrive, forstå ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av ulike utgaver av Læreplan for montessoriskolen. Formålet er å få økt kunnskap om av hva montessoripedagogikk for ungdomstrinnet er. Målet har vært å belyse det montessoripedagogiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan er ledelse ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan skoleeiere og skoleledere samhandler om valg av områder for skoleutvikling innenfor desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen (dekomp). Studiens teoretiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Sammendrag Dette er en kvalitativ studie av et reformarbeid på ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utvikle kunnskap om ledelse av arbeidet med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Vår problemstilling er Hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan staten styrer skolen gjennom policy om profesjonsfellesskap og hvordan en skoleeier oversetter denne policyen. Dokumentene som er valgt er kapitler fra ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Det skoleeiere gjør, eller ikke gjør, har direkte eller indirekte betydning for elevenes læring. Tidligere forskning viser at skoleeiere har en viktig rolle både med tanke på å vise mål og retning, og når det gjelder å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". Utviklingsløyperprosjektet ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2020)
Dette er en kvalitativ studie av mellomleders erfaring med å lede i et skoleutviklingsprosjekt. Vi har undersøkt problemstillingen "Hvordan erfarte mellomledere å lede i Utviklingsløyperprosjektet?". Utviklingsløyperprosjektet ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)
Skolen beskrives gjerne som en lærende organisasjon der alle involverte skal utvikle seg. For lærere og lærerstudenter kan dette dreie seg om å være del av et profesjonsfaglig fellesskap der man videreutvikler og vurderer ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Studien i denne oppgaven søker å bedre forstå fenomenet kollegaveiledning. Hensikten er å belyse potensialet som ligger i strukturert kollegaveiledning som verktøy for profesjonsutvikling og skoleutvikling. Min empiri ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Å skape en produktiv utviklingskultur i en organisasjon fordrer at det legges til rette for tilstrekkelig samhandlingsrom mellom nivåene i organisasjonen. I en slik produktiv utviklingskultur vil de forskjellige nivåene ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
En møtearena i norsk videregående skole er trekantmøter, hvor trinnleder, rådgiver og kontaktlærer møtes for å diskutere saker knyttet til elevers læring. Videregående skoler kan oppfattes som en byråkratisk skoleform med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien er en kvalitativ studie som har undersøkt hva som karakteriserer profesjonelle samtaler i lærerteam hvor elevdata diskuteres. Sosiokulturell teori (Dysthe, 2001) og aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1999) ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
En møtearena i norsk videregående skole er trekantmøter, hvor trinnleder, rådgiver og kontaktlærer møtes for å diskutere saker knyttet til elevers læring. Videregående skoler kan oppfattes som en byråkratisk skoleform med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
I august 2017 ble opplæringsloven kapittel 9A endret, og skolene måtte forholde seg til en aktivitetsplikt for å sikre at alle elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Målet med denne mastergradsoppgaven har ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Sammendrag Vår masteroppgave er en kvalitativ studie av datainformerte samtaler i profesjonelle læringsfellesskap i grunnskolen. Vi har brukt kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engestrøm, 1987) som studiens teoretiske ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien tar for seg hvilke erfaringer to svært ulike ungdomsskoler i Norge har gjort seg med tverrfaglig undervisning. Tverrfaglig undervisning er etter utarbeidelsen av ny overordnet del av læreplanen igjen i fokus ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne studien undersøker hvordan ledelsen møter og håndterer utfordringer og muligheter som oppstår på en flerkulturell ungdomsskole. Studien er basert på tre intervjuer, der skolens rektor, tre mellomledere og tre lærere ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har som mål å utforske et bestemt fenomen: relasjonen mellom fagforening og skoleledelse på enhetsnivå i grunnskolen. For å forstå denne relasjonen har vi valgt å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne oppgaven ser jeg nærmere på ledelse av formelle kvalifiseringsløp for voksne flyktninger tilbudt i samarbeid mellom kommuner og fylkeskommuner. Problemstillingen min er: Hvordan kan ledelsen av formelle, yrkesrettede ...
Talltalenter i videregående skole. En sammensatt studie av avdelingslederes strukturelle arbeid med forsering og berikelse i matematikk. Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Fysisk aktivitet i skolen har vært et mye diskutert og aktuelt tema både i media og ulike politiske kanaler, og det er mangel på forskning som kan danne et bakteppe for nye studier. Forskning på fysisk aktivitet tok seg ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Det lærere kan og det lærere gjør har betydning for elevenes læringsutbytte. Ut fra et slikt perspektiv blir det å fokusere på lærerarbeid viktig. Et sentralt spørsmål knyttet til dette er hva lærerarbeid er og hvordan ...
«Som et puslespill på fem tusen brikker» - En studie av ledelse i barnehager - et fokus på relasjoner Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne kvalitative studien av reformarbeid på skolenivå ser på hvordan det arbeides med oversettelse av overordnet del av læreplanverket, og hvordan dette arbeidet ledes. Studien baserer seg på observasjonsdata i tidlig ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Denne casestudien handler om hvordan digital teknologi kan endre ledelsespraksiser og skape nye former å lede en skole på, når leder og lærere for det meste samhandler over nett. Jeg studerer en norsk nettskole og ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har som mål å utforske et bestemt fenomen: relasjonen mellom fagforening og skoleledelse på enhetsnivå i grunnskolen. For å forstå denne relasjonen har vi valgt å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som har som mål å utforske et bestemt fenomen: relasjonen mellom fagforening og skoleledelse på enhetsnivå i grunnskolen. For å forstå denne relasjonen har vi valgt å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
Denne kvalitative studien av reformarbeid på skolenivå ser på hvordan det arbeides med oversettelse av overordnet del av læreplanverket, og hvordan dette arbeidet ledes. Studien baserer seg på observasjonsdata i tidlig ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
I denne masteroppgaven undersøker jeg skoleeiers arbeid med skoleutvikling i tre utvalgte kommuner. Gjennom skoleeiers fortellinger om sine samarbeid vedgående skoleutvikling i grunnskolen er formålet å utforske hvordan ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker fraværsrutiner og tiltak for ungdomsskoleelever med alvorlig skolefravær. For å svare på problemstillingen har jeg benyttet et teoretisk rammeverk som fundament for analyse ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2019)
I august 2017 ble opplæringsloven kapittel 9A endret, og skolene måtte forholde seg til en aktivitetsplikt for å sikre at alle elever har et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Målet med denne mastergradsoppgaven har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)
The past century has seen a gradual gender shift in leadership positions in general, and educational leadership positions in particular. This has motivated questions such as whether women and men lead differently, and if ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av lederteam ved to barneskoler og deres arbeid i oppfølging av lærere. I studien undersøker vi hvordan skolelederne kommuniserer forventinger om ønsket praksis, hvordan de ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
"Fra visjon til realitet" Hvordan sørger skoleledere for at prinsippet om tilpasset opplæring etterleves og utvikles i skolen? Restricted Access
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Tilpasset opplæring står som et sentralt prinsipp i norsk skole, og det er et tema begge studenter opplever å inneha både erfaringer og faglige betraktninger rundt. Med undervisningsstillinger i grunnskolen begge to, en ...
Hvordan sørger skoleledere for at prinsippet om tilpasset opplæring etterleves og utvikles i skolen?
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
I denne masteroppgaven retter jeg fokus mot konsekvenser av resultatenhetsorganisering for barnehageledelse. Resultatenhetsorganisering har gjort seg gjeldende i barnehagesektoren i senere tid, flere enkeltstående barnehager ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne oppgaven handler om nasjonale prøver i lesing og hvordan skoleledere og lærere oppfatter at prøvene påvirker kvaliteten på opplæringen. Jeg har definert forutsetningen for denne kvaliteten til formålet til opplæringen, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Tema for denne oppgaven er lærende nettverk som virkemiddel i skoleutvikling og hvilket utbytte rektorer opplever av å delta i slike nettverk. Lærende nettverk er tatt i bruk som virkemiddel knyttet til forskjellige satsinger ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I Norge mottar 50 000 elever spesialundervisning (SSB, 2017), og tallet er stigende (Haug, 2015). Til tross for at lovverket, politikerne, fagmiljøene og elevene selv i økende grad de siste femti årene har påpekt viktigheten ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
I Norge mottar 50 000 elever spesialundervisning (SSB, 2017), og tallet er stigende (Haug, 2015). Til tross for at lovverket, politikerne, fagmiljøene og elevene selv i økende grad de siste femti årene har påpekt viktigheten ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
En kvalitativ studie med bruk av flere metoder om holdninger og praksis utvalgte rektorer har til elevmedvirkning
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Det er gjort mange studier på hvordan identitet skapes, men vi vet mindre om lederutdanningens betydning når en lederidentitet konstrueres, og hvordan styringskonteksten spiller inn. Denne studiens intensjon er derfor å ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Masteroppgaven Skoleledere som rettsanvendere har hatt som mål å finne ut av hvordan rektorer reflekterer over det å være rettsanvender. Fokuset har vært lagt på arbeidet de gjør i skolen etter at opplæringslovens §§ 9a-3 ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det lokale ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Vi har gjennomført en casestudie for å utforske hva skoleledere kan gjøre for å skape endring i skolen ved innføring av nye reformer. Fenomenet i casestudien er endring. For å få svar på problemstillingen har vi intervjuet ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Studien har som formål å bidra til økt innsikt i skolelederes bruk av e-poster som redskap for skoleutvikling. Vi har forankret studien til sosiokulturell teori og andre generasjon CHAT. Vi forstår skolen som et aktivitetssystem, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Det er gjort mange studier på hvordan identitet skapes, men vi vet mindre om lederutdanningens betydning når en lederidentitet konstrueres, og hvordan styringskonteksten spiller inn. Denne studiens intensjon er derfor å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) har vært på tidspunktet for denne studien vært gjeldende i over 10 år. LK06 innebar mye nytt, blant annet en mer kompetanse- og målorientert måte å tenke opplæring på. Gjennom det ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av lederteam ved to barneskoler og deres arbeid i oppfølging av lærere. I studien undersøker vi hvordan skolelederne kommuniserer forventinger om ønsket praksis, hvordan de ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av hvordan elevresultater tas i bruk i skoleforbedringsarbeid i videregående skole. Kulturhistorisk aktivitetsteori (CHAT) (Engeström, 1987) er studiens teoretiske rammeverk. ...
Antimobbetiltak vs mobbetall - En lærende organisasjons innsats med mål om en mobbefri skole for øye Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
Antimobbetiltak vs mobbetall - En lærende organisasjons innsats med mål om en mobbefri skole for øye Restricted Access
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2018)
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Tema for studien har vært å forske på hvordan digitale verktøy preger skoleledernes profesjonelle yrkesutøvelse. Utgangspunktet har vært en kvalitativ studie, hvor vi har intervjuet seks skoleledere fra to kommuner; to ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Sammendrag Skoleledelsens ansvar for å legge til rette for læreres læring, der lærere og ledere bidrar til utvikling av profesjonen til fordel for elevenes læring, tydeliggjøres i forskning og i politiske styringsdokumenter. ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Å være rektor er en sammensatt rolle og jobb. Rektor skal ivareta elevers, foreldres og ansattes juridiske rettigheter, styre økonomien, og lede skolens administrasjon. Samtidig skal arbeidet balanseres mot elevens og ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Sammendrag Denne oppgaven er en kvalitativ studie hvor målet har vært å utforske hvordan skoleledere bidrar til kvalitetsutvikling på egen skole. Det empiriske grunnlaget for studien er kvalitative forskningsintervjuer med ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)
Aktører, algoritmer og ansvarliggjøring. Et sosio-materielt perspektiv på ledelse av skoleutvikling.
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Tema for studien har vært å forske på hvordan digitale verktøy preger skoleledernes profesjonelle yrkesutøvelse. Utgangspunktet har vært en kvalitativ studie, hvor vi har intervjuet seks skoleledere fra to kommuner; to ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Lovverket og den rettslige reguleringen har de siste tiårene blitt en stadig større del av skoleledernes hverdag (Christensen m.fl., 2009). Målet med denne mastergradsoppgaven er å belyse reguleringen av skolen gjennom å ...
(Master thesis, Group thesis / Masteroppgave, Gruppeoppgave, 2017)
Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av tre ungdomsskolers arbeid med skolebasert kompetanseutvikling i den nasjonale satsingen Ungdomstrinn i utvikling, som har pågått i perioden 2013-2017. I studien undersøker vi ...