Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:37Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:37Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-11-18en_US
dc.identifier.citationHofstad, Marit. Glassmaleri som medium for lys og farge. En undersøkelse av Oddmund Kristiansens moderne glassmaleri i Nidaros Domkirke.. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24737
dc.description.abstractGlassmaleri som medium for lys og farge En undersøkelse av Oddmund Kristiansens moderne glassmaleri i Nidaros Domkirke Oppgaven inneholder en dokumentasjon og analyse av glassmaleriene i Nidaros Domkirke laget av Oddmund Kristiansen i tidsrommet 1979-1987. Kristiansen (1920-1997) var en av etterkrigstidens kunstnere som arbeidet med mange forskjellige materialer og i modernismens ånd. Han fikk ikke mye offentlig oppmerksomhet mens han levde, men kan allikevel sies å være en av våre fremste glasskunstnere etter krigen. Hans interesse for glassmaleri startet da han i 1953 ble ansatt for å reparere Gabriel Kiellands glassmalerier i Nidaros Domkirke. På 70-tallet nevnes han som en fornyer av norsk glassmaleri sammen med Torvald Moseid, Victor Sparre og Jacob Weidemann. Glassmaleriene som omtales befinner seg i fire kapeller i Nidaros Domkirke i Trondheim: Mariakapellet i nordre tverrskip, Olavskapellet i søndre tverrskip og to kapeller i nordre vestfront tårn. Glassmaleriene er non-figurative og skiller seg fra Gabriel Kiellands glassmalerier i kirken forøvrig. Kristiansen var opptatt av og studerte glassmaleriet fra middelalderen, men når han selv skulle arbeide med glasset ville han gjøre det i sitt eget moderne formspråk. Han var en meget dyktig håndverker og opptatt av glasset som medium. Spesielt var han opptatt av optiske fenomener. Det er i oppgaven lagt vekt på å sette glassmaleriet som kunstart inn i en større sammenheng. Glassmaleriets håndverksmessige side og hvordan man brukte glasset som lyskilde er vektlagt. Problemstillinger som hvorfor vi fikk en fornyelse av glassmaleriet etter 2.verdenskrig og dens forbindelse med utviklingen av det moderne maleriet er belyst. Hvordan kunne en moderne kunstner som Kristiansen få lov til å lage moderne glassmalerier i en gammel kirke som Nidaros Domkirke som også blir sett på som en av våre nasjonalhelligdommer? Oppgaven har en historisk oversikt over glassmaleriets utvikling og en innføring i glassmaleriets håndverksmessige side. For glassmaleriet har lyset vært av den største betydning. Jeg ønsker å se på lysets betydning for menneskene i middelalderen og hvordan dette igjen kommer til syne i den moderne kunsten på en annen måte. Har drøftet synspunkter fra Newton ,Goethe og Chevreul for å belyse forskjellige oppfattelse av hva lyset er og hvordan dette har vært med på å inspirere den moderne kunsten . Kristiansen var opptatt av lyset og fargenes magi. Kristiansens arbeider i Nidaros Domkirke er også satt inn i en nasjonal og en internasjonal sammenheng. I Frankrike foregikk det både før og etter 2.verdenskrig en fornyelse av kirkekunsten og dette hadde stor betydning for utviklingen av det moderne maleriet og glassmaleriets utvikling også her i Norge. Marie-Alain Couturier var én av de fremste talsmenn for en fornyelse av kirkekunsten og skapte også muligheten for at moderne kunstnere som Matisse, Leger og Chagall kunne være med på å utsmykke kirkene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleGlassmaleri som medium for lys og farge. En undersøkelse av Oddmund Kristiansens moderne glassmaleri i Nidaros Domkirke.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-01-04en_US
dc.creator.authorHofstad, Mariten_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hofstad, Marit&rft.title=Glassmaleri som medium for lys og farge. En undersøkelse av Oddmund Kristiansens moderne glassmaleri i Nidaros Domkirke.&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36647
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo7367en_US
dc.contributor.supervisorIngeborg Glambeken_US
dc.identifier.bibsys022330755en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata