Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:32:43Z
dc.date.available2013-03-12T11:32:43Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-10-29en_US
dc.identifier.citationSejersted, Ingebjørg Strøno. Innovativ tradisjon og dekorativ kraft. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24724
dc.description.abstractDette prosjektet handler om nyere norsk tekstildesign. Den norske bedriften Oleana har siden 1992 produsert maskinstrikkede, fargeglade og mønsterrike jakker som er blitt en stor salgssuksess, både innenlands og utenlands. Silkeskjørt og topper inngår som viktige kombinasjonsplagg og danner sammen med jakkene populære festantrekk. Bedriften har fra starten benyttet en egen designer for utvikling av plaggene. Oleanadesign har mottatt en rekke priser og utmerkelser fra ulike designfaglige instanser, for eksempel Norsk Designråd og Norsk Form. Utgangspunktet for denne oppgaven er en undring over at et designuttrykk som Oleanas har oppnådd et så stort gjennomslag, ikke minst i profesjonelle kretser, i en periode preget av modernismens stramme stilidealer og en generell tilbakeholdenhet med bruk av farger og dekor, også innenfor klesmote. Hovedproblemstillingen er derfor hvordan man kan forklare Oleanas suksess. Problemstillingen brytes ned i flere sub-spørsmål – blant annet om forklaringen ligger i at Oleana representerer et motefenomen, i tråd med brukskunstmoten og neo-tradisjonelle uttrykk fra 1970 og -80 tallet, eller i selve det dekorative designuttrykket, som noe som overskrider mote. Det reises også spørsmål om hvor viktig bedriftens ”totale designkonsept” er for suksessen, det vil si - bruken av design i markedsføring og lansering av klesproduktene. Metodisk baserer prosjektet seg på intervjuer med sentrale aktører, gjennomgang av klesdesignet og av reaksjonene det vekker – hos profesjonelle og hos publikum. Med dette som grunnlag gjøres det en analyse av designet i forhold til en nasjonal design-, mote- og brukskunsthistorisk kontekst og i relasjon til nyere, internasjonal designhistorie og –teori. Av teoretiske innfallsvinkler står teori om dekorativ kunst, samt feministisk teori om kunst og estetikk, sentralt. Oppgaven konkluderer med at ”Oleanafenomenet” – suksesshistorien – trolig har sin primære årsak i designets særpregede estetikk. Det dekorative uttrykket, i kombinasjon med høy kvalitet i materialer og utførelse, synes å treffe basal menneskelig persepsjon av og behov for skjønnhet. Men også moteaspektet spiller inn, og avspeiles i Oleanas tilpasninger av designet i forhold til tidens trender. Bruken av design også i utforming av markedsmateriell og forretningskonsept, synes å forsterke klesdesignets uttrykk, samt identitets- og meningsaspekter knyttet til designet. Oleanas systematiske bruk av design for produktutvikling og kommunikasjon til markedet, tyder på at bedriften har vært i forkant av nyere trender for bruk av design for næringsutvikling.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleInnovativ tradisjon og dekorativ kraft : en analyse av Oleana med hovedfokus på designen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-06-06en_US
dc.creator.authorSejersted, Ingebjørg Strønoen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sejersted, Ingebjørg Strøno&rft.title=Innovativ tradisjon og dekorativ kraft&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18364en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo66908en_US
dc.contributor.supervisorIngeborg Glambeken_US
dc.identifier.bibsys080872662en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24724/1/Stono_Sejersted_Masteroppgave_tekst.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata