Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T11:33:35Z
dc.date.available2013-03-12T11:33:35Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-27en_US
dc.identifier.citationHauglid, Kjartan Magnus Prøven. Romanske konsollfriser og en tolkning av konsollfrisen på Nidarosdomens oktogon . Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/24703
dc.description.abstractOppgavens hovedmål er en ikonografisk tolkning av konsollfrisen på Nidarosdomens oktogon. Oktogonen ble bygget som gravbygning for Olav den hellige, og nyere forskning har vist at gravbygningen var avslutningen på den romanske katedralen, og ikke begynnelsen på en ny katedral i gotisk stil. Oktogonens ytre skulpturutsmykning besto opprinnelig av en dekorert portal, et vindusbånd med 12 medaljonger, vinduer med kapiteler og en konsollfrise med 24 hoder. Arkitektens valg av en konsollfrise var en fortsettelse av domkirkens eldre bygningsledd, som alle har romanske konsollfriser. To av hodene bærer krone, og disse har tidligere vært identifisert som samtidige konger. Denne teorien er avvist i oppgaven. Erkebiskop Øystein (1161-1188) virket sterkt for å utbre kultdyrkelsen av St. Olav, og han var sannsynligvis oktogonens byggherre. Oktogongesimsens kronte hoder omkranser Olav den helliges egen gravbygning, og forestiller sannsynligvis ingen andre enn helgenkongen selv. Ut fra konteksten er en sannsynlig forklaring av de kronte hodene at de er håndhevere av Guds lov på jorden. I Magnus Erlingssons regjeringstid utformet Øystein nye lover som sikret både kongens og kirkens interesser. Gesimskonsollene kan dateres til 1180-årene, samtidig med skulpturene i de nedre delene av oktogonen. Da oktogonen ble bygget hadde det vært en over hundre år lang europeisk tradisjon for å vise synd og straff under kirkenes gesimser. Hoder som skjærer grimaser og rekker tunge hører sammen med mennesker som blir spist av dyr, skjeggtrekkere, tornuttrekkere, omfavningspar, blottere, gjøglere og musikanter. Konsollfrisenes polykromi gjør at konsollfigurene vanskelig kan betegnes som marginale, og sannsynliggjør at de har inngått i kirkens morallære.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleRomanske konsollfriser og en tolkning av konsollfrisen på Nidarosdomens oktogonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-09en_US
dc.creator.authorHauglid, Kjartan Magnus Prøvenen_US
dc.subject.nsiVDP::120en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hauglid, Kjartan Magnus Prøven&rft.title=Romanske konsollfriser og en tolkning av konsollfrisen på Nidarosdomens oktogon &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16970en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo57798en_US
dc.contributor.supervisorJan Svanbergen_US
dc.identifier.bibsys071626840en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24703/1/Kjartan_Hauglid.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata