Abstract
Denne oppgaven tar for seg Damien Hirsts verk Mother and Child Divided og undersøker det i sammenheng med britisk visuell kultur på 1980-tallet. Siden dette verket har klare likhetstrekk med både arbeider innenfor avantgarden, men også referanser til populærkulturen, blir det sett i lys av teorier som omhandler 1900-tallets avantgardetradisjon i tillegg til teorier som tar for seg ulike sider av populærkultur. I den sammenhengen legger jeg hovedvekten på verkets formale egenskaper fremfor eventuelt innhold og budskap.
Oppgaven er delt inn i fire kapitler. Det første kapitlet er en generell innledning hvor jeg klargjør tema og siktemål, i tillegg til en klargjøring av Peter Bürgers avantgardebegrep som jeg forholder meg til i oppgaven.
I kapittel to ser jeg på den britiske kunsten på nittitallet, med vekt på betegnelsen Young British Artists (YBA) og denne kunstnergenerasjonens rolle og linjer til britisk populærkultur. Et viktig spørsmål her er hva som kan sies å karakterisere det genuint britiske innen kunst og populærkultur.
I det tredje kapitlet går jeg nærmere inn på Mother and Child Divided med en grundigere beskrivelse og karakteristikk. I den forbindelsen undersøker jeg det i sammenheng med britisk visuell kultur på åttitallet med trendmagasinet The Face som utgangspunkt. I tillegg ser jeg det i forhold til ulike perspektiver på stil og overflate i kunst og populærkultur.
Det fjerde kapitlet undersøkes Mother and Child Divided i forbindelse med kritisk potensial muligheter for overskridelse innen både kunst, subkultur og populærkultur. Her trekkes også forholdet mellom avantgarde og massekultur inn, både når det gjelder produksjonsmåter, materialer og forholdet til hverdagsliv.