Abstract
Oppgaven Jazzfestival-plakaten kulturplakat, kunstverk og kunstformidler, tar utgangspunkt i plakatene for jazzfestivalene i Molde og sveitsiske Montreux i tidsperioden fra 1961 til og med 2000. Jazzfestival-plakatenes verdi som kulturplakat, kunstverk og kunstformidler blir gjennom hele oppgaven vurdert opp mot ulike tema og utsagn som har med plakaten som medium å gjøre. Den første delen av oppgaven tar for seg litt om jazzhistorien generelt og deretter kort om historien til de to jazzfestivalene. I den andre delen blir plakaten introdusert, hvor det blir lagt vekt på plakatens form og dens vesen, dens utvikling gjennom billedplakatens historie og dens rolle som kulturplakat, reklameplakat og politisk plakat i Norge og Europa. Her nevnes den norske og den sveitsiske plakathistorien i hvert sitt kapittel, spesifikt på grunn av at jazzfestivalene og deres plakater har sin bakgrunn nettopp i disse to landenes plakattradisjon. I oppgavens tredje del blir jazzfestival-plakatene for Molde og Montreux oppdelt i to hovedperioder, 1961-1980 og 1981-2000, med et lite sammendrag for hver hovedperiode. Disse periodene er igjen oppdelt i flere mindre tidsperioder inndelt etter festivalenes utvikling, plakatenes motiv eller i følge kunstnerne bak jazzfestival-plakatene. Plakatene for de to festivalene blir beskrevet en for en innenfor de ulike tidsperiodene, og de er plassert i en kronologisk rekkefølge år for år, slik at plakatene lett kan sammenlignes med hverandre. I det siste kapitlet i denne tredje delen blir jazzfestival-plakatenes motiver og virkemidler, som skrift, plakatformat og opplag, beskrevet og satt i sammenheng. Den fjerde delen av oppgaven omhandler tre forskjellige tema som må taes med for å kunne sette jazzfestival-plakatene inn i en større sammenheng, og for å øke forståelsen for disse plakatenes funksjoner. I det første av disse kapitlene blir kulturplakaten og kunstnernes rolle vektlagt, her blir kunstnerene bak jazzfestival-plakatene i stor grad trukket frem. I det neste kapitlet bringes debatten om kulturplakatsøyler inn i oppgaven, siden dette er en viktig måte å formidle kulturplakater, og jazzfestival-plakater, på ut mot et publikum. Det siste kapitlet handler om kulturplakaten som medium og dens fremtid, plakatenes formidling og eksistens gjennom plakatutstillinger og plakatmuseum, her blir også andre viktige jazzfestivaler, deres plakater og kunstnere nevnt. Plakatene er jazzfestivalenes fremste formidlingsmedium ut mot publikum, dette er et grafisk arbeid, et bilde og et visuelt uttrykk, laget spesielt for disse festivalene, og ofte utarbeidet av en plakatkunstner.