• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk
  • Kunsthistorie
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk
  • Kunsthistorie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alf Rolfsen : Okkupasjonsfrisen i Oslo Rådhus 1946-1950

Østbye, Helen
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2002
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-3838

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Kunsthistorie [443]
Abstract
Gjennom arbeidet med avhandlingen er det gitt en presentasjon og behandling av Okkupasjonsfrisen hvor den sentrale problemstillingen er på hvilken måte kunstneren fremstilte det historiske stoffet han la til grunn for frisen, med utgangspunkt i en kunsthistorisk og en allmennhistorisk sammenheng. Undersøkelsen har behandlet både de formale og de innholdsmessige sidene ved kunstverket med bakgrunn i utlysningskonkurransen for kunstnerisk utsmykning i Rådhuset, kunstnerens valg av tema, hans forutsetninger og inspirasjon fra eldre og samtidig kunst. Kunstverket er også blitt behandlet i forhold til den tiden det ble skapt i og i forhold til andre kunstverk i samtiden.

Oppgaven er disponert slik at den gir en kronologisk presentasjon av kunstnerens arbeidsgang fra de første forarbeidene til det ferdige kunstverket på muren. Det er en presentasjon av alle tilgjengelige forarbeider, fotografier, skisser og utkast. Det er lagt vekt på å se utviklingen fra de første ideer og følge arbeidsprosessen gjennom forarbeidene til det ferdige kunstverk. Frisens komposisjon, figurfremstilling og fargebruk er behandlet, først med en gjennomgang av hele frisen sett under ett, deretter er scenene presentert hver for seg. Okkupasjonsfrisen er satt inn i flere sammenhenger og belyst utifra flere synsvinkler. Den er presentert utifra en samfunnsmessig sammenheng med en vurdering av hvordan publikum opplevde frisens litterære innhold dengang den ble malt og hvilken betydning den har for dagens mennesker. Frisen er videre drøftet i en dekorativ sammenheng hvor den er behandlet både med utgangspunkt i at den er en selvstendig dekorasjon og at den er en del av en samlet helhet.

Rolfsen har gjennom sine forutsetninger, både de maleriske og de litterære, greid å fremstille Okkupasjonsfrisen slik at den gir en nøktern presentasjon av krigens gang i landet. Frisen er vellykket som formidler av norsk krigshistorie med sitt klare, lett forståelige og realistiske formspråk, og den er et kunstnerisk høydepunkt i sin samtid. Okkupasjonsfrisen er et betydningsfullt monument over norsk krigshistorie, og den synliggjør en viktig del av landets historie
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Statistics

View Usage Statistics
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy