Abstract
I Nasjonalmuseet for kunst er i dag tretten tegninger attribuert til F. Boucher (1703-1770). Masteroppgaven tar utgangspunkt i en detaljert beskrivelse av tre av disse. Formålet er å utforske dem på en utfyllende måte.
Arbeidet inneholder innledningsvis en redegjørelse for kunstformen tegning og de siste årenes internasjonale Boucher-forskning. I tillegg belyses de generelle mulighetene til å kartlegge kunstnerens produksjon ytterligere.
Selve analysen er derimot konsentrert om tre upubliserte aktstudier attribuert til Boucher. De beskrives formalt og motivmessig, og relateres til resten av kunstnerens produksjon. Resonnementene støtter seg hovedsakelig til litteraturen som er blitt utgitt i forbindelse med internasjonale utstillinger av Bouchers kunst de siste tjue årene. Det blir videre satt fokus på de nåværende attribusjonene, og hvorvidt de bør fastholdes eller forkastes.
I etterkant av billedanalysen innledes en drøfting, hvor objektene settes i et større perspektiv. Først kastes et kritisk blikk på connoisseurtradisjonen. Deretter drøftes begrepet "académie" og "barokk", og de utvalgte arbeidene blir betraktet i lys av dem. Til slutt oppsummeres dagens syn på Boucher, og det vurderes i hvilken grad studier av Nasjonalmuseets arbeider vil kunne påvirke det.
I konklusjonen blir leseren oppfordret til selv å ta de omtalte aktstudiene i øyesyn. Oppgaven er i bunn og grunn utformet for å forberede og forsterke denne opplevelsen.