Search
Now showing items 1-10 of 37
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Flere nasjonale og internasjonale undersøkelser har vist at norske elever leser dårligere enn elever i land vi ønsker å sammenligne oss med, og dårligere enn elever i Norge tidligere har gjort. Det blir flere svake elever, ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I flere internasjonale leseundersøkelser gjør norske elever det dårligere enn i land det er naturlig å sammenlikne seg med. Etter utdanningsmyndighetenes umiddelbare sjokk etter publiseringen av resultatene fra den første ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Målet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan elever på 5.trinn har oppfattet og reagert på Tormod Haugens Georg og Gloria (og Edvard), en barnebok som ble lest høyt og bearbeidet i klassen. Ved bruk av ulike ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgavens tema er N. F. S. Grundtvigs fremstilling av morsmålets plass og funksjon i ”Skolen for Livet”, folkehøyskolen.
Målet er å vise at Grundtvigs skoletanker, som ble formulert for over 150 år siden, fortsatt ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Masteroppgaven handler om sammensatte tekster i videregående skole, studieforberedende studieretning. Målet med oppgaven var å finne ut mer om elevenes motivasjon og deres kompetanse i arbeidet med sammensatte tekster i ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Kristne privatskoler drives etter de offentlige læreplaner. Men de har i sine formål et tillegg til den offentlige læreplanen. For de fleste slike skoler består dette tillegget av generelle læreplaner eller andre basisdokumenter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Det overordnede temaet for avhandlingen er lesekompetanse i norskfaget på videregående trinn. Mer spesifikt blir lesekompetansen blant minoritetsspråklige elever på Vg1 undersøkt. Økt forskningsfokus på området har ført ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Avhandlinga Rettskrivingsstudiar etter 1980 – ein komparativ analyse av studiar i nynorsk og bokmål er ein samanliknande studie av ulike rettskrivingsstudiar i nynorsk og bokmål gjorde etter 1980. Geirr Wiggen (1982) har ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)
I Kunnskapsløftet er muntlige ferdigheter vektlagt. Å kunne uttrykke seg muntlig er en av seks grunnleggende ferdigheter og skal inngå i alle fag på alle trinn. Gjennom masteroppgaven ønsket jeg å vinne ny innsikt i aspekter ...
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Den nye læreplanen, Kunnskapsløftet, med de grunnleggende ferdighetene som basis bringer noe helt nytt inn i de ulike skolefagene. Skriving er ikke lenger bare norsklærerens domene, denne ferdigheten skal, sammen med de ...