• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
Search 
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Nordisk didaktikk
  • Search
  •   Home
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet
  • Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
  • Nordisk didaktikk
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 37

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Leseundervisning? lesersosialisering? : et forsøk med eksplisitt leseundervisning på mellomtrinnet 
Sibeko, Guro Jabulisile Johnsen (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Flere nasjonale og internasjonale undersøkelser har vist at norske elever leser dårligere enn elever i land vi ønsker å sammenligne oss med, og dårligere enn elever i Norge tidligere har gjort. Det blir flere svake elever, ...
"Man leser jo hele tiden!" : en studie av norske ungdomsskoleelevers lesevaner, bruk av lesestrategier og holdninger til lesing 
Aas, Øyvind Barkald (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
I flere internasjonale leseundersøkelser gjør norske elever det dårligere enn i land det er naturlig å sammenlikne seg med. Etter utdanningsmyndighetenes umiddelbare sjokk etter publiseringen av resultatene fra den første ...
Det nordiske perspektivet er styrket i norskfaget i videregående skole : illusjon eller realitet? 
Østlie, Mette Kristin (Master thesis / Masteroppgave, 2009)
Tittelen på denne avhandlingen er også formulert problemstilling: Det nordiske perspektivet er styrket i norskfaget i videregående skole. Illusjon eller realitet? Hovedformålet er å få innsikt i læreres holdninger til ...
En barnebok i klasserommet : didaktisk strategi, respons og meningsutbytte 
Wirak, Maja Inanda Lexow (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Målet med denne oppgaven har vært å finne ut hvordan elever på 5.trinn har oppfattet og reagert på Tormod Haugens Georg og Gloria (og Edvard), en barnebok som ble lest høyt og bearbeidet i klassen. Ved bruk av ulike ...
Morsmålet - "Hovednøglen til alt" : en fremstilling av N.F.S. Grundtvigs tanker om morsmålets rolle i den folkelige høyskole 
Eriksen, Øystein (Master thesis / Masteroppgave, 2007)
Denne oppgavens tema er N. F. S. Grundtvigs fremstilling av morsmålets plass og funksjon i ”Skolen for Livet”, folkehøyskolen. Målet er å vise at Grundtvigs skoletanker, som ble formulert for over 150 år siden, fortsatt ...
Sammensatte tekster i videregående skole : en undersøkelse av arbeidet med skriftlige og muntlige sammensatte elevtekster i to klasser 
Evju, Mona Hanheide (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Masteroppgaven handler om sammensatte tekster i videregående skole, studieforberedende studieretning. Målet med oppgaven var å finne ut mer om elevenes motivasjon og deres kompetanse i arbeidet med sammensatte tekster i ...
"Hærta tå hørt?" : En studie av talemålet til ungdom i Aurskog-Høland 
Glende, Ingrid Agathe (Master thesis / Masteroppgave, 2006)
Denne studien retter fokus mot talemålet til ungdom i Aurskog-Høland. Med utgangspunkt i begrepet språklig regionalisering har jeg forholdt meg til tre varieteter i tilknytning til dette prosjektet, nemlig romeriksmål, som ...
Utvikling av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet "Ungdommens kritikerpris" : en studie av elevers arbeid med kritikernominerte bøker i 2007 Restricted Access
Nordmoen, Vigdis Charlotte Berg (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
Intensjonen med denne oppgaven er å undersøke utviklingen av elevers lese- og skrivekompetanse i prosjektet Ungdommens kritikerpris . I prosjektet, som kom i stand etter et initiativ fra Foreningen !les , skulle elevene ...
Elevers begrepsforståelse i naturfag sett i sammenheng med lærernes arbeidsmetoder 
Bueie, Elisabeth Lønning (Master thesis / Masteroppgave, 2008)
I denne oppgaven har jeg fokusert på begrepsforståelse i naturfag. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse om begrepsforståelse i naturfag blant elever og lærere på 8.trinn. Spørreundersøkelsen er utgangspunkt for ...
Bare prosaskrivende menn? : en studie av kanoniseringstendenser i framstillingen av samtidslitteraturen i skolens norsklæreverk 
Frisk, Eva (Master thesis / Masteroppgave, 2005)
Formålet med denne didaktisk rettete studien er å kartlegge og tolke kanoniseringstendenser i lærebøkenes kapitler om samtidslitteraturen. I den forbindelse ble samtidslitteraturen forstått som perioden fra 1980 og fram ...
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • »
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login

Discover

Date Issued2009 (13)2008 (11)2007 (4)2006 (6)2005 (3)Document Type
Masteroppgave (37)
AuthorAarbø, Christer Stewart (1)Aas, Øyvind Barkald (1)Aasbø, Siv (1)Berg, Stine (1)Berntsen, Åse Linn (1)... View More
RSS Feeds
feedRSS 2.0
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy