Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 197-216 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne masteroppgaven tar for seg sammensatte tekster i norskfaget. De sammensatte tekstene som undersøkes er muntlige fremføringer laget av elever på Vg2 og Vg3. Hensikten med oppgaven er å se nærmere på hvordan elever ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Masteroppgaven handler om sammensatte tekster i videregående skole, studieforberedende studieretning. Målet med oppgaven var å finne ut mer om elevenes motivasjon og deres kompetanse i arbeidet med sammensatte tekster i ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven tar for seg ungdomsskoleelevers produksjon av sammensatte tekster, med et mål om å se hvordan de benytter seg av ulike modaliteter. De sammensatte tekstene som undersøkes er tolkninger av lyrikk, og produktet ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)I denne studien har digital tekstrespons vært det sentrale temaet. Formålet har vært å undersøke hvordan digital tekstrespons blir praktisert av læreren, og hvordan den brukes og oppleves av elevene. Problemstillingen har ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2011)Denne masteroppgaven omhandler autentiske og simulerte leserinnlegg som er skrevet av ungdom. Autentiske leserinnlegg har blitt publisert til lesere utenfor skolen, mens simulerte leserinnlegg er skrevet i en opplæringssituasjon ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2020)Denne studien har til hensikt å undersøke undervisningspraksis i, og norsklæreres holdninger til, nynorsk som sidemål. Tidligere forskning har vist at nynorsk som sidemål kan ha et holdningsproblem både blant elever og ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvilket potensial som kontroversiell litteratur kan ha i undervisning om sensitive tema, i tråd med norskfagets dannelsesprosjekt. Studien tar utgangspunkt i to av tre tverrfaglige ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Forskning viser at lesing av litterære utdrag tradisjonelt har vært en utbredt praksis i norskundervisningen (Penne, 2006, 2010, 2012; Skjelbred, Askeland, Maagerø & Aamotsbakken, 2017). Med Kunnskapsløftet i 2006 ble ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Føremålet med denne oppgåva, er å sjå på kva for potensial som kan ligge i jobbe med kontroversielle, skjønnlitterære tekstar, i norskfaget i ungdomsskulen. Dette har eg undersøkt, ved å gjennomføre ein kvalitativ studie, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)I denne masteroppgaven har jeg forsket på hvordan vi kan «skrive for å lære» ved å undersøke følgende problemstilling: Hvordan kan vi bruke skriving som et redskap for kunnskapsutvikling i norskfaget i VG2?. Dette gjorde ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien undersøker videregåendeelevers opplevelse av egen læring i møte med skriverammer som skal støtte arbeidet med å produsere norskfaglige analysetekster. Skriverammer er en type formstøtte i skriveundervisningen, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke norsklæreres erfaringer av skriverammer i videregående skole. Problemstillingen har vært: «Hvordan bruker og vurderer tre norsklærere skriverammer i arbeid med fagskriving ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2018)Formålet med denne studien har vært å få et innblikk i hvordan norsklærere på ungdomsskolen underviser i formelle skriftspråklige ferdigheter. Tidligere forskning viser at ungdomsskoleelever har behov for undervisning ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Oppgaven er en del av skriveprosjektet Skriving på tvers av fag og er en casestudie av skriving og skriveopplæring på idrettsfag.Målet med undersøkelsen var å finne ut hva som kjennetegner skrivingen og skriveopplæringen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne studien undersøker skriving i norskfaget på yrkesfaglige studieprogram. Hensikten er å finne ut mer om hvilke skriveoppgaver lærerne gir, hvordan de ønsker at det skal arbeides med skriving og hva de mener påvirker ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Norskundervisningen har et særskilt ansvar for skriveopplæring, og skriveopplæring kan foregå på mange måter. I denne studien har jeg forsket på sosiokulturell læring og hvilke syn på skriving som er til stede i dagens ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Sammendrag I denne undersøkelsen forsøker jeg å finne ut av hvilken plass narrativ spillefilm har i norskundervisningen på videregående trinn. Målet er å finne ut hvordan film brukes i undervisningen, og begrunnelsene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2010)Denne masteroppgaven tar for seg elevtekster som er blitt vurdert med et stort sprik til norskeksamen i grunnskolen våren 2009. Sprik vil her si en differanse på minimum to karakterer mellom sensorenes karakterforslag. Min ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er genusavvik, og helt spesifikt undersøkes 48 tekster skrevet av elever på en skole med overvekt av minoritetsspråklige. Til grunn for undersøkelsen ligger forståelsen om ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Denne oppgaven er en undersøkelse av hvilke muligheter og utfordringer som ligger i arbeidet med å styrke leseundervisningen for svake lesere. I arbeidet med denne oppgaven, og som lærer i faget fordypning i norsk, har jeg ...