Browsing Nordisk didaktikk by Title
Now showing items 87-106 of 245
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan elevene bes jobbe med grammatikk i læreverk i norsk for ungdomstrinnet. Det har over lengre tid vært en debatt knyttet til grammatikkundervisning i morsmålsfaget. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2015)Formålet med denne masteroppgåva er å kartlegge elevar sin faktiske språkbruk, språklege og sosiale identitet og språksosiale kompetanse og undersøke om det er samanheng mellom valet av talemålsvarietet og dei sosiale ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2023)Tradisjonelt har lærere med minoritetsbakgrunn inntatt roller som morsmålslærere og tospråklige faglærere. Det har skjedd en utvikling de siste årene, hvor de har inntatt roller som faglærere i skolen, for eksempel som ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2019)Formålet med denne studien har vært å undersøke klasseromspraksiser knyttet til Henrik Ibsens tekster. Med fagfornyelsen i full anmarsj er bruken av eldre litteratur i klasserommet og kanon i skolen på ny et samtaletema. ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Alle norsklærere er pålagt gjennom læreplanen å undervise i litteratur. I takt med at et økende antall elever begynner på privatskoler, kan det være viktig for norsklærere å ha noen kunnskaper om hvordan litteraturundervisningen ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2012)Det overordnede temaet for denne oppgaven er elevers lesing av tekster fra nasjonale leseprøver. I oppgaven undersøker jeg hvordan fire elever leser tre sammensatte tekster fra nasjonale prøver, og hvordan de løser oppgavene ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2017)Denne studien undersøker hvordan tre lærere underviser i grammatikk på åttende trinn. Mye forskning har vist at grammatikkundervisning ikke har noen positiv innvirkning på elevers skrivekompetanse, og at den i verste fall ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Forskning på videregående opplæring omhandler ofte studiespesialiserende utdanningsprogram, og sjeldent andre linjer. Selv om de yrkesfaglige elevene består av halvparten av elevene på videregående skole, finnes det svært ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2005)Jeg ønsker i denne avhandlingen å rette fokuset mot innslagene av teori og praksis i den obligatoriske delen av norskfaget i allmennlærerutdanningen, norsk 1. Denne avhandlingen består av to hoveddeler. I del en går jeg ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien er å undersøke hva elever på vg3 oppfatter som vurderingsgrunnlaget for en fagsamtale i norsk, og hvordan de opplever lærerens tilbakemelding. Muntlig vurdering er et emne som er forsket lite på, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke hva slags argumentasjonskompetanse to lærebøker i norsk for ungdomstrinnet legger til rette for gjennom skriveoppgaver. Forskning viser at argumenterende skriving er noe ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Denne studien har som formål å undersøke hvordan et utvalg lærere danner et vurderingsgrunnlag med formelle og uformelle vurderingssituasjoner i norsk muntlig. Vurdering av muntlighet er relativt lite forsket på, tross ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2007)Dette er ein fagdidaktisk studie av munnleg forteljing i undervisning av ungdom og vaksne. Problemstellinga for undersøkinga har vore korleis ein som pedagog kan forstå munnleg forteljing i undervisning av eldre elevar. I ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2021)Vi vet at norske ungdommer leser mindre nå sammenlignet med tidligere år. Denne studien har til hensikt å undersøke lesemotivasjonen og holdningene til lesing både på skolen og fritiden hos en gruppe ungdomsskoleelever med ...
-
«Hvis vi har modelltekst da det blir lettere». Hvordan et skriveforløp med modelltekst setter spor i elever med norsk som andrespråk sin skrivingRestricted Access (Master thesis / Masteroppgave, 2021)Formålet med denne studien er å finne ut hvordan en modelltekst og et skriveforløp setter spor i tekster elever med norsk som andrespråk skriver. Problemstillingen for studien er derfor følgende: Hvordan setter et skriveforløp ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2008)Bakgrunnen for oppgaven var KAL-rapportens konklusjon om at bakgrunnen for det relativt gode samsvaret mellom bedømmere i ungdomskolen. Dette tolkingsfellesskapet er utviklet gjennom samtalene mellom lærere og elever, ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2013)Sammendrag I denne masteroppgaven tar jeg for meg situasjonen til en liten gruppe voksne innvandrerelever i årene 2009-2011. De var tatt opp til videregående opplæring, studiespesialiserende opplæringsprogram, etter §4A-3 ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2022)I dagens tekstbaserte samfunn er leseforståelse en nødvendighet for å lykkes i videre studie- arbeids- og samfunnsliv, og det er derfor svært viktig at skolen utruster elevene med nødvendig lesekompetanse. Selv om lesing ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2016)Denne studien undersøker hvordan lærere på videregående underviser i lyrikk. Når man hører ordet lyrikk i sammenheng med skole tenker man gjerne på diktanalyse og en komplisert tekst der man skal forsøke finne skjulte ...
-
(Master thesis / Masteroppgave, 2006)Denne studien retter fokus mot talemålet til ungdom i Aurskog-Høland. Med utgangspunkt i begrepet språklig regionalisering har jeg forholdt meg til tre varieteter i tilknytning til dette prosjektet, nemlig romeriksmål, som ...